Jeszcze w kwietniu raport z audytu ws. budowy CPK. Lasek: byliśmy oszukiwani ws. terminu oddania lotniska
- Przygotowuję rekomendacje dla premiera, żeby mógł się zapoznać z tym, z czym zetknęliśmy się, wchodząc do spółki Centralny Port Komunikacyjny. Istotne jest dziś to, że nawet zewnętrzni doradcy potrafili powiedzieć, że projekt CPK nie miał prawa się wydarzyć w takiej skali i w takim sposobie prowadzenie inwestycji - mówił w Polskim Radiu 24 pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
2024-04-12, 12:38
Audyt finansowy ws. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego miał być przestawiony na początku kwietnia. Jednak spółka Centralny Port Komunikacyjny nie rozstrzygnęła przetargu w tej sprawie z powodu braku ofert. Podjęto decyzję, że audyt będzie kontynuowany siłami spółki, Biura Pełnomocnika ds. CPK oraz przy wykorzystaniu zewnętrznych konsultantów.
Gość Polskiego Radia 24 podkreślił, że spółka CPK przekazała zgodnie z planem osiem raportów, w tym jeden przygotowany przez zewnętrznego doradcę. - Dotyczą harmonogramów, programu społeczno-gospodarczego, środków wydanych na marketing, finansowania projektu. Znajdujemy się na etapie weryfikacji tych dokumentów, które wprost pokazują, że byliśmy dotychczas oszukiwani ws. terminu oddania lotniska. Dotyczy to również kolei, bo projekt obejmuje budowę kolei dużych prędkości. Okazuje się, że wszystko to, co mówili Marcin Horała (pełnomocnik poprzedniego rzadu ds. CPK) i Mikołaj Wild (były prezes zarządu spółki CPK), nie ma absolutnie poparcia w faktach - powiedział Maciej Lasek.
Rekomendacje dla premiera, "piraci z PiS"
Obecny pełnomocnik rządu ds. CPK poinformował, że jeszcze w kwietniu zostaną przedstawione wnioski z audytu. - Przygotowuję rekomendacje dla premiera, żeby mógł się zapoznać z tym, z czym zetknęliśmy się, wchodząc do spółki. Istotne jest dziś to, że nawet zewnętrzni doradcy potrafili powiedzieć, że projekt CPK nie miał prawa się wydarzyć w takiej skali i w takim sposobie prowadzenie inwestycji. Wymaga przemodelowania. Nie mówimy, że nie trzeba go prowadzić. Jednak wskutek zaniedbań naszych poprzedników kończy się na Mazowszu przepustowość lotnisk. Tak naprawdę zakończy się na lotniskach Okęcie i w Modlinie w przyszłym roku. Mamy zatkane lotnisko w Modlinie, zakaz lotu w nocy na lotnisku Chopina. Nowe centralne lotnisko jest w Polsce potrzebne, ale musimy nadganiać zaniedbania naszych poprzedników, żeby można było doczekać do wybudowania CPK zgodnie z zasadami sztuki. Poprzednicy zachowali się jak piraci przy abordażu innego okrętu, którzy dziurawią armatami własny okręt, aby nie mieli dokąd wrócić. Decyzją o zakazie dokończenia modernizacji lotniska Chopina zablokowali port na przepustowości 20 mln pasażerów i możliwość rozwoju Polskim Liniom Lotniczym LOT - tłumaczył Lasek.
REKLAMA
Terminy
Jego zdaniem realny termin oddania CPK do użytku to lata 2032-35. - Musimy przygotować rozwiązania pomostowe po PiS. Chodzi o inwestycje na lotnisku Chopina i w Modlinie. Będziemy też pracować nad tym, aby można było wykorzystać lotnisko w Radomiu. Natomiast w Barowie nie została jeszcze wbita ani jedna łopata. Znajdujemy się na etapie projektowania lotniska. Pierwsze decyzje kierunkowe będą mogły być zakomunikowane w kwietniu. Nie mamy już czasu - podsumował Lasek.
Posłuchaj
Centralny Port Komunikacyjny
REKLAMA
Centralny Port Komunikacyjny Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów, ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które powinny umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Więcej w nagraniu.
* * *
Audycja: Temat dnia
REKLAMA
Prowadząca: Małgorzata Żochowska
Gość: Maciej Lasek (pełnomocnik rządu ds. CPK)
Data emisji: 12.04.2024
Godzina emisji: 11.20
REKLAMA
PR24/wmkor
REKLAMA