Krzysztof Mamiński: będziemy inwestować w polską kolej
2019-09-04, 13:20
- Polska kolej dziś, to kolej nowoczesna. To dla jednych połączenia z prędkościa 250 km na godzinę. Dla innych, to nowe pociągi regionalne, które będą dowozić Polaków do głównych ciągów komunikacyjnych. Jeszcze niedawno o tym wszytkim mogliśmy tylko marzyć - mówił w studiu Polskiego Radia 24 w Krynicy Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A. Gościem audycji był również Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
Posłuchaj
Polska jest centrum transportowym regionu, które ma ponad 180 mln. mieszkańców. Centralny Port Komunikacyjny ma mieć wymiar regionalny, międzynarodowy i kontynentalny. Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowych portów w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo będzie mogło być rozbudowane do ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Inwestycja wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł.
Powiązany Artykuł
Władze chcą zadbać, by było więcej PKS-ów. Ekspert: dobry krok
Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A., mówił w Polskim Radiu o znaczeniu Centralnego Port Komunikacyjnego dla Polski i Europy, a także o znaczeniu kolei w Polsce. Stwierdził, że cały komponent kolejowy zasadza się na kilku filarach, m.in. kolejach dużych prędkości oraz odtwarzaniu sieci polskiej kolei w taki sposób, żeby Polacy z mniejszych miejscowości nie byli odcięci komunikacyjnie. - Cały, kompletny system komunikacyjny, ma być gotowy do 2027 roku - powiedział Krzysztof Mamiński.
Prezes PKP S.A. pytany o źródła finansowania rozwoju kolei wymienił środki budżetowe oraz środki europejskie, ale zaznaczył, że na inwestycje w kolejnictwo będą też przeznaczane środki własne PKP. - Rok 2017 i 2018 grupa PKP zamknęła zyskiem ok. miliard złotych. PKP spłaciła wszystkie historyczne zadłużenia. Zaczynamy pracować już na zysk, który będziemy inwestować w Polską kolej - podsumował.
Andrzej Bittel zaznaczył, że Polska posiada międzytorze które można zagospodarować, choć jego zdaniem jest "komercyjnie trudne do wykorzystania". - PKP jako spółka musi budować potencjał przychodowy na bazie swojego majątku. Linia średnicowa w Warszawie również jest ciekawym miejscem inwestycyjnym. PKP planuje renowację linii średnicowej i nadbudowanie nad nią tkanki miejskiej. W okolicy jest spora liczba inwestycji w nieruchomości. Projekty przedstawiają bardzo interesujące rozwiązania, koniecznie trzeba na nie znaleźć dofinansowanie - uważa wiceminister.
Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.
Audycję prowadził Adrian Klarenbach
Polskie Radio 24/tb
------------------------------------
Data emisji: 04.09.2019
Godzina emisji: 12.30