Pogotowie Konsumenckie: dochodzenie roszczeń przed sądem polubownym
Co zrobić, gdy sprzedawca nie uzna naszej reklamacji? Rozwiązanie numer jeden to spór z przedsiębiorcą w sądzie powszechnym. Innym wyjściem jest sąd polubowny. O tym sposobie rozwiązywania konfliktów w audycji Pogotowie Konsumenckie mówił mec. Andrzej Bućko.
2017-08-17, 21:02
Posłuchaj
Jak wyjaśniał gość, do sądu polubownego możemy zgłaszać się na różnych etapach. Z reguły minusem jest jednak świadomość przedsiębiorców, którzy tam, gdzie mogą nie zgodzić się na ustępstwa, nie zgadzają się. – Tam, gdzie jesteśmy na etapie odformalizowanym cześć przedsiębiorców, którzy nie mają dobrego pomysłu na relacje z klientem, albo nie chcą mieć myślą: tutaj się nie zgodzę, bo o ile ten sposób rozwiązania sporu jest prosty dla klienta, o tyle napisanie pozwu trudniejsze i 9 na 10 odpuści – mówił.
Mec. Bućko tłumaczył, że po negatywnym rozpatrzeniu reklamacji, konsument najpierw może zwrócić się do organu skargowego, np. Rzecznika Praw Konsumenta, który z reguły podejmuje interwencję. Jeśli konsument ma rację, organ kieruje wystąpienie do przedsiębiorcy. W przypadku podtrzymania stanowiska o odmowie reklamacji, klient musi zdecydować, jakie kroki podejmuje: czy decyduje się na sąd polubowny, czy powszechny. W wypadku zignorowania przez przedsiębiorcę wezwania, wszystkie roszczenia konsumenta uznaje się za przyznane.
Gość podkreślił, że mediator w postępowaniu polubownym ma wyciszyć nastroje i zbliżyć stanowiska. – Jeśli to się da zrobić, spisuje się ugodę. Jeśli nie, spisuje protokół z mediacji – wskazywał. Dodał, że innym rozwiązaniem jest sąd konsumencki, którego decyzja jest dla obu stron wiążąca. – Postępowanie arbitrażowe jest jednoinstancyjne, powinno zapaść szybko i być odformalizowane – powiedział.
Więcej w nagraniu.
REKLAMA
Gospodarzem programu był Błażej Prośniewski.
Polskie Radio 24/ip
_____________________
Pogotowie Konsumenckie w Polskim Radiu 24 - wszystkie audycje
REKLAMA
Data emisji: 17.08.2017
Godzina emisji: 20:35
REKLAMA