Pogotowie Konsumenckie: dochodzenie roszczeń przed sądem polubownym

Co zrobić, gdy sprzedawca nie uzna naszej reklamacji? Rozwiązanie numer jeden to spór z przedsiębiorcą w sądzie powszechnym. Innym wyjściem jest sąd polubowny. O tym sposobie rozwiązywania konfliktów w audycji Pogotowie Konsumenckie mówił mec. Andrzej Bućko.

2017-08-17, 21:02

Pogotowie Konsumenckie: dochodzenie roszczeń przed sądem polubownym
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: GlowImages/EastNews

Posłuchaj

17.08.2017 Mec. Andrzej Bućko o sądzie polubownym.
+
Dodaj do playlisty

Jak wyjaśniał gość, do sądu polubownego możemy zgłaszać się na różnych etapach. Z reguły minusem jest jednak świadomość przedsiębiorców, którzy tam, gdzie mogą nie zgodzić się na ustępstwa, nie zgadzają się.Tam, gdzie jesteśmy na etapie odformalizowanym cześć przedsiębiorców, którzy nie mają dobrego pomysłu na relacje z klientem, albo nie chcą mieć myślą: tutaj się nie zgodzę, bo o ile ten sposób rozwiązania sporu jest prosty dla klienta, o tyle napisanie pozwu trudniejsze i 9 na 10 odpuści – mówił.

Mec. Bućko tłumaczył, że po negatywnym rozpatrzeniu reklamacji, konsument najpierw może zwrócić się do organu skargowego, np. Rzecznika Praw Konsumenta, który z reguły podejmuje interwencję. Jeśli konsument ma rację, organ kieruje wystąpienie do przedsiębiorcy. W przypadku podtrzymania stanowiska o odmowie reklamacji, klient musi zdecydować, jakie kroki podejmuje: czy decyduje się na sąd polubowny, czy powszechny. W wypadku zignorowania przez przedsiębiorcę wezwania, wszystkie roszczenia konsumenta uznaje się za przyznane.

Gość podkreślił, że mediator w postępowaniu polubownym ma wyciszyć nastroje i zbliżyć stanowiska. – Jeśli to się da zrobić, spisuje się ugodę. Jeśli nie, spisuje protokół z mediacji – wskazywał. Dodał, że innym rozwiązaniem jest sąd konsumencki, którego decyzja jest dla obu stron wiążąca. – Postępowanie arbitrażowe jest jednoinstancyjne, powinno zapaść szybko i być odformalizowane – powiedział.

Więcej w nagraniu.

REKLAMA

Gospodarzem programu był Błażej Prośniewski.

Polskie Radio 24/ip

_____________________

Pogotowie Konsumenckie w Polskim Radiu 24 - wszystkie audycje

REKLAMA

Data emisji: 17.08.2017

Godzina emisji: 20:35


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej