"Wybicie muru, otwarcie na świat". Prof. Domański o Mierzei Wiślanej

- Przełamano pewną barierą wraz z otwarciem kanału żeglugowego przez przez Mierzeję Wiślana. Niektórzy przekonywali, że to niemożliwe. Często miliśmy wielkie plany, ale z realizacją było gorzej - mówił w Polskim Radiu 24 socjolog prof. Henryk Domański.

2022-09-18, 18:15

"Wybicie muru, otwarcie na świat". Prof. Domański o Mierzei Wiślanej
Prof. Henryk Domański. Foto: PolskieRadio.pl/MR

Na Mierzei Wiślanej otwarto kanał żeglugowy, który łączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Od niedzieli kanał jest ogólnodostępny dla jednostek pływających. Po raz pierwszy w historii mogą wpłynąć na Zalew Wiślany z pominięciem rosyjskiej strefy przybrzeżnej. Śluzę kanału symbolicznie uruchomił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. W uroczystym otwarciu udział wzięli między innymi prezydent Andrzej Duda, premier Mateusz Morawiecki i prezes PiS Jarosław Kaczyński. Data otwarcia nowej drogi wodnej nie jest przypadkowa - 17 września to rocznica ataku ZSRR na Polskę w 1939 roku.

Gość Polskiego Radia 24 zgodził się, ze stwierdzeniem, że wraz otwarciem kanału żeglugowego doszło do zerwania narzuconych przez Rosję pęt. - Z punktu widzenia przeciętnego Polaka na pierwszy plan wybija się aspekt uniezależnienia od Rosji. Jest też pozytywny aspekt gospodarczy dla tego regionu. Ludzie tam mieszkający byli do tej pory trochę w izolacji. Dla nich jest to wybicie muru, otwarcie na świat - powiedział prof. Henryk Domański. 

Inwestycja

Prezydent Andrzej Duda powiedział, że przekop Mierzei Wiślanej jest drugą, największą inwestycją od 2015 roku. Pierwszą był program 500 plus. - Korzyści z tego programu są oczywiste, w postaci zmniejszenia nierówności i podniesienia poziomu życia. Tamta inwestycja zaowocowała. Przekop Mierzej Wiślanej jest bardziej widoczną inwestycją. Trzecią będzie Centralny Port Komunikacyjny - stwierdził socjolog. 

Czytaj także:

Otwarcie kanału to jednocześnie zakończenie pierwszego etapu przekopu Mierzei Wiślanej. W planach jest jeszcze pogłębienie Zalewu Wiślanego i rzeki Elbląg wraz z dojściem do portu. Całość ma być oddana do użytku w przyszłym roku. - Przełamano pewną barierą wraz z otwarciem kanału żeglugowego przez przez Mierzeję Wiślana. Niektórzy przekonywali, że jest to niemożliwe. Często miliśmy wielkie plany, ale z realizacją było gorzej - tłumaczył prof. Henryk Domański.

Posłuchaj

Prof. Henryk Domański gościem Jerzego Jachowicza (Przekładaniec Jachowicza) 50:45
+
Dodaj do playlisty

 

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry. Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma ponad kilometr długości i pięć metrów głębokości. Docelowo, po zakończeniu wszystkich prac i pogłębieniu toru wodnego do samego portu w Elblągu, będą do niego mogły wpływać jednostki o zanurzeniu do 4,5 metra, długości do 100 metrów oraz szerokości do 20 metrów.

REKLAMA

Więcej w nagraniu. Gościem drugiej części audycji był historyk dr Sebastian Pilarski.

***

Audycja: Przekładaniec Jachowicza

Prowadzący: Jerzy Jachowicz

Gość: prof. Henryk Domański (socjolog)

REKLAMA

Data emisji: 18.09.2022

Godzina emisji: 17.07

PR24

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej