Zakupy w internecie: od 3 grudnia br. zmiana przepisów ws. geoblokowania
3 grudnia w całej UE zaczną obowiązywać nowe przepisy w zakresie zakazu nieuzasadnionego blokowania geograficznego. Jak wynika ze statystyk KE, aż 70 proc. polskich konsumentów miało do czynienia z celowym ograniczaniem dostępu do towarów i usług przez zagranicznych przedsiębiorców. Teraz ma się to zmienić i konsumenci uzyskają łatwiejszy do nich dostęp - tłumaczy Magdalena Witan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, gość audycji "Rzeczowo z Rzecznikiem".
2018-12-02, 12:28
Posłuchaj
- Myślę, że mimo wszystko Polacy często nie mają świadomości, że stykają się z tym zjawiskiem. Przykładowo, jeżeli np. chcemy wejść na stronę z końcówką .de, to czasami jesteśmy przekierowywani na stronę z końcówką .pl. Często nie zwracamy na to uwagi i nie wiemy, że tu mamy do czynienia z geoblokowaniem. I to się zmieni od poniedziałku. Jeżeli np. będziemy chcieli wejść na stronę zagranicznego sprzedawcy, to nie będziemy mogli być przekierowani na polską podstronę - tłumaczy Magdalena Witan i dodaje, że teraz decyzja w tej kwestii będzie należeć wyłącznie do internauty.
Geograficzna dyskryminacja
Ekspertka wskazuje także, że internetowi sprzedawcy nie będą mogli też stosować formularzy, które zabraniają wprowadzania danych osobom z wybranych krajów Unii Europejskiej a także odmówić sprzedaży ze względu na kraj wydania karty kredytowej.
Jeżeli geoblokowanie będzie nieuzasadnione, może zostać uznane za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Wówczas Prezes UOKiK może nałożyć karę w wysokości do 10% rocznego obrotu.
Grunt to się dogadać
Warto przy tym pamiętać, że zakaz geoblokowania nie oznacza, że każdy sklep ma np. obowiązek wysyłki produktu do kraju konsumenta. Nie może on odmówić konsumentowi zakupu produktu na jego stronie, jeżeli jednak przedsiębiorca nie oferuje doręczania produktów do danego kraju, to konsument może odebrać towar osobiście lub uzgodnić indywidualnie z przedsiębiorcą sposób i miejsce dostawy w kraju przedsiębiorcy.
Są wyjątki od rozporządzenia
Rozporządzenie nie obejmuje jednak niektórych usług, m.in. telekomunikacyjnych, transportowych, finansowych, towarów i usług objętych prawem autorskim w tym usług audiowizualnych.
Naczelna Redakcja Gospodarcza, Polskie Radio 24, Elżbieta Szczerbak, md