Wystawa "Janusz Tarabuła. Fotografia jako medium". Kurator: czas jako metafizyka

- Jego obraz robiony jest często z odpadów i poddany działaniu czasu - mówił w Polskim Radiu 24 Jan Michalski, kurator wystawy "Janusz Tarabuła. Fotografia jako medium".

2021-03-21, 00:00

Wystawa "Janusz Tarabuła. Fotografia jako medium". Kurator: czas jako metafizyka
Zdj. ilustracyjne. Foto: Shuterstock/blurAZ

Gość PR24 powiedział, że Janusz Tarabuła, krakowski malarz, który należąc do różnych grup artystycznych, był dzieckiem wojny. - Przeżycie wojny odcisnęło się w umysłach tych ludzi, tych artystów, tamtego pokolenia, zaczęli więc uprawiać malarstwo materii, którą uznawali za estetykę zniszczenia - powiedział.


Powiązany Artykuł

mazurkiewicz wystawa 1200 materiały prasowe .jpg
Aleksandra Mazurkiewicz o swojej wystawie: to próba definicji tego, czym jest język formy dla rzeźbiarza

Wyjaśnił, że jako pierwsi malarstwo materii zaczęli uprawiać Hiszpanie, a było to malarstwo z użyciem nowych środków. - Używano obok farb olejnych, także klejów czy tkanin w związku z czym inaczej odbierało się estetycznie walory malarstwa materii - wyjaśnił Jan Michalski.


Posłuchaj

J. Michalski o wystawie J. Tarabuły ("Kulturalnie na temat") 19:57
+
Dodaj do playlisty

 

Janusz Tarabuła uprawia malarstwo sztalugowe i monumentalne, rysunek i grafikę. Urodzony w 1931 w Krakowie. Studia ukończył w 1956 roku na Wydziale Malarstwa w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom w pracowni Czesława Rzepińskiego). Współzałożyciel Grupy Nowohuckiej (1956-61), która odwołuje się do obrazu-przedmiotu, budowanego z "niemalarskich" materii, a staje przeciwko panującemu w akademii postimpresjonizmowi.

REKLAMA

Od 1961 członek Grupy Krakowskiej. Janusz Tarabuła wykonuje w latach 60-tych obrazy strukturalne o szlachetnych powierzchniach, tworzące z ówczesnej "polskiej biedy" wyrafinowaną estetykę. Ich hieratyczne układy oraz tytuły: "Chusta", "Szata", "Światło", "Wieża"... - świadczą o ukrytych treściach symbolicznych, wiązanych przez krytykę z podłożem filozoficzno-religijnym.

W latach 70-tych intelektualno-kontemplacyjny charakter malarstwa Tarabuły wzbogacony zostaje o kolor, traktowany jednak bardzo oszczędnie, oraz o motywy geometrii i astronomii. Lata 80-te to dalsze poszerzenie palety i powrót figuracji, niezwykle zresztą umownej. Twórca polichromii kościelnych, m.in. w kościele w Niemysłowicach na Opolszczyźnie (1963).


Posłuchaj

J. Michalski o wystawie J. Tarabuły ("Kulturalnie na temat") 19:57
+
Dodaj do playlisty

***

Audycja: "Kulturalnie na temat"

Prowadzący: Katarzyna Cygler

REKLAMA

Gość: Jan Michalski (kurator wystawy "Janusz Tarabuła. Fotografia jako medium")

Data emisji: 20.03.2021

Godzina: 23:36

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej