"Turnus mija a ja niczyja" oraz "Instytut Goethego" – teatr komponowany Cezarego Tomaszewskiego
Z okazji premiery spektaklu "Turnus mija, a ja niczyja. Operetka sanatoryjna" w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie, gościem audycji "DOMAGAŁAsięTEATRU" był znakomity reżyser teatralny i choreograf - Cezary Tomaszewski.
2019-04-14, 14:40
Posłuchaj
Akcja krakowskiego spektaklu rozgrywa się w Sanatorium Uzdrowiskowym i Pijalni Wód im. prof. dr. Józefa Dietla. Grupa inwestorów przybyłych do ośrodka zastanawia się, w co warto zainwestować: w turystykę zdrowotną, doznania sensoryczne, czy może w wody lecznicze.
– Pomysł na spektakl podsunął mi Bartosz Szydłowski, dyrektor artystyczny Teatru Słowackiego oraz pomysłodawca festiwalu Genius Loci, poświęconego lokalnym bohaterom Małopolski i związanym z nimi miejscom. Jeden z najlepszych prezydentów Krakowa, Józef Dietl był w XIX wieku jednym z inicjatorów otwierania małopolskich sanatoriów – powiedział Cezary Tomaszewski.
Rozmówca Polskiego Radia 24 opowiadał również o różnych narracjach, użytych w przedstawieniu "Instytut Goethego" z Teatru im. Szaniawskiego Wałbrzychu. Spektakl ten poświęcony jest zgubnemu wpływowi literatury, terenem zaś jego badań – epistolarna, romantyczna powieść Johanna Wolfganga Goethego "Cierpienia młodego Wertera". Reżyser wraz z aktorami zastanawiają się nad fenomenem jej wpływ na młodych ludzi, którzy na skutek lektury targnęli się na swoje życie.
Cezary Tomaszewski mówił także o swoim mozartowskim spektaklu "Cosi van tutte", prezentowanym w ramach festiwalu Opera Rara w Krakowie.
Audycję "DOMAGAŁAsięTEATRU" prowadził Tomasz Domagała.
Polskie Radio 24/db
---------------------------------------