"Ograniczyć patologię". Tomasz Chróstny o działaniach UOKiK wobec nieuczciwych handlowców
- Zaproponowaliśmy m.in. zakaz świadczenia usług finansowych podczas wycieczek i pokazów, podczas których jest przekonanie konsumenta do tego, by w drodze zakupił produkty, wielokrotnie dostępne w niższej cenie, natomiast usługi finansowe w postaci pożyczek są bardzo kosztowne dla konsumentów - mówił w Polskim Radiu 24 Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
2021-06-13, 18:05
Nowela ustawy o prawach konsumenta utrudni sprzedaż w trakcie pokazów handlowych; ma też zwiększyć ochronę osób korzystających z internetowych platform handlowych – wynika z informacji opublikowanych w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Powiązany Artykuł
Zakup tradycyjny czy internetowy? Co należy wiedzieć o prawach konsumenta?
Tomasz Chróstny mówił o działaniach UOKiK. - W zeszłym roku wobec firm nieuczciwie postępujących podczas pokazów handlowych wydaliśmy 10 decyzji, kończących się co do zasady karami finansowymi. Były to poważne naruszenia interesów konsumentów. Niekiedy dotyczy one często tzw. grup wrażliwych, m.in. seniorów, mówimy tutaj o technikach manipulacyjnych, wprowadzaniu w błąd co do właściwości produktów czy usług. Dlatego zdecydowaliśmy się zaproponować dodatkowe regulacje, aby ograniczyć patologię, która występuje na niektórych pokazach handlowych, gdy oferowane są rzekomo wspaniałe produkty rozwiązujące wszystkie problemy zdrowotne czy ułatwiające życie, dbające o naszą kondycję fizyczną, za którymi nie kryje się szczególną wartość dla konsumentów, a kryją się bardzo wysokie koszty i usługi finansowe - zaznaczył.
Posłuchaj
Jak napisano w informacji opublikowanej na stronach KPRM, nowelizacja ustawy o prawach konsumenta ma dwa główne cele. Pierwszym jest implementacja dyrektywy 2019/2161 Omnibus. W ramach implementacji dyrektywy Omnibus, jak napisano na stronach KPRM, zostaną wprowadzone zmiany, które „mają na celu zapewnienie większej przejrzystości konsumentom korzystającym z internetowych platform handlowych, rozszerzenie ochrony konsumentów na umowy obejmujące usługi cyfrowe, w tym usługi cyfrowe dostarczane w zamian za dane osobowe bez konieczności zapłaty ceny.
Powiązany Artykuł
Prezentacja garnków, kołder, sprzętu medycznego. Jak się nie dać oszukać?
Druga część nowelizacji nie dotyczy już prawa unijnego, ale ma na celu eliminacje nieuczciwych praktyk rynkowych podczas sprzedaży poza lokalem.
REKLAMA
Nowelizacja uniemożliwi także zawieranie umów o świadczenie usług finansowych podczas pokazu i wycieczki „z uwagi na zidentyfikowanie przez UOKiK praktyk, na etapie przedkontraktowym, mających na celu zmuszanie konsumentów do zawierania umów kredytu konsumenckiego/pożyczki, w przypadku braku wystarczającej ilości środków finansowych do zakupu produktu/usługi” – napisano w informacji opublikowanej na stronach KPRM.
Projektowana ustawa ma także uniemożliwić sprzedaż wyrobów medycznych poza lokalem przedsiębiorstwa. Obecnie – jak wynika z komunikatu – te wyroby należą do najczęściej oferowanych podczas pokazów organizowanych w celach handlowych.
Więcej w nagraniu.
***
Audycja: "Pro Publico"
REKLAMA
Prowadzący: Małgorzata Raczyńska-Weinsberg
Gość: Tomasz Chróstny
Data emisji: 13.06.2021
Godzina emisji: 16.35
REKLAMA
PR24/PAP/ka
Polecane
REKLAMA