"Ograniczyć patologię". Tomasz Chróstny o działaniach UOKiK wobec nieuczciwych handlowców

- Zaproponowaliśmy m.in. zakaz świadczenia usług finansowych podczas wycieczek i pokazów, podczas których jest przekonanie konsumenta do tego, by w drodze zakupił produkty, wielokrotnie dostępne w niższej cenie, natomiast usługi finansowe w postaci pożyczek są bardzo kosztowne dla konsumentów - mówił w Polskim Radiu 24 Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

2021-06-13, 18:05

"Ograniczyć patologię". Tomasz Chróstny o działaniach UOKiK wobec nieuczciwych handlowców
mat. ilustracyjne. Foto: shutterstock.com

Nowela ustawy o prawach konsumenta utrudni sprzedaż w trakcie pokazów handlowych; ma też zwiększyć ochronę osób korzystających z internetowych platform handlowych – wynika z informacji opublikowanych w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Powiązany Artykuł

centrum handlowe moda zakupy para 1200.jpg
Zakup tradycyjny czy internetowy? Co należy wiedzieć o prawach konsumenta?

Tomasz Chróstny mówił o działaniach UOKiK. - W zeszłym roku wobec firm nieuczciwie postępujących podczas pokazów handlowych wydaliśmy 10 decyzji, kończących się co do zasady karami finansowymi. Były to poważne naruszenia interesów konsumentów. Niekiedy dotyczy one często tzw. grup wrażliwych, m.in. seniorów, mówimy tutaj o technikach manipulacyjnych, wprowadzaniu w błąd co do właściwości produktów czy usług. Dlatego zdecydowaliśmy się zaproponować dodatkowe regulacje, aby ograniczyć patologię, która występuje na niektórych pokazach handlowych, gdy oferowane są rzekomo wspaniałe produkty rozwiązujące wszystkie problemy zdrowotne czy ułatwiające życie, dbające o naszą kondycję fizyczną, za którymi nie kryje się szczególną wartość dla konsumentów, a kryją się bardzo wysokie koszty i usługi finansowe - zaznaczył. 

Posłuchaj

Tomasz Chróstny o nowelizacji ustawy o prawach konsumenta (Polskie Radio 24 / Pro publico) 22:34
+
Dodaj do playlisty

Jak napisano w informacji opublikowanej na stronach KPRM, nowelizacja ustawy o prawach konsumenta ma dwa główne cele. Pierwszym jest implementacja dyrektywy 2019/2161 Omnibus. W ramach implementacji dyrektywy Omnibus, jak napisano na stronach KPRM, zostaną wprowadzone zmiany, które „mają na celu zapewnienie większej przejrzystości konsumentom korzystającym z internetowych platform handlowych, rozszerzenie ochrony konsumentów na umowy obejmujące usługi cyfrowe, w tym usługi cyfrowe dostarczane w zamian za dane osobowe bez konieczności zapłaty ceny.

Powiązany Artykuł

shutterstock_63647651200.jpg
Prezentacja garnków, kołder, sprzętu medycznego. Jak się nie dać oszukać?

Druga część nowelizacji nie dotyczy już prawa unijnego, ale ma na celu eliminacje nieuczciwych praktyk rynkowych podczas sprzedaży poza lokalem.

REKLAMA

Nowelizacja uniemożliwi także zawieranie umów o świadczenie usług finansowych podczas pokazu i wycieczki „z uwagi na zidentyfikowanie przez UOKiK praktyk, na etapie przedkontraktowym, mających na celu zmuszanie konsumentów do zawierania umów kredytu konsumenckiego/pożyczki, w przypadku braku wystarczającej ilości środków finansowych do zakupu produktu/usługi” – napisano w informacji opublikowanej na stronach KPRM.

Projektowana ustawa ma także uniemożliwić sprzedaż wyrobów medycznych poza lokalem przedsiębiorstwa. Obecnie – jak wynika z komunikatu – te wyroby należą do najczęściej oferowanych podczas pokazów organizowanych w celach handlowych.

Więcej w nagraniu.

***

Audycja: "Pro Publico"

REKLAMA

Prowadzący: Małgorzata Raczyńska-Weinsberg

Gość: Tomasz Chróstny

Data emisji: 13.06.2021

Godzina emisji: 16.35

REKLAMA

PR24/PAP/ka


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej