more_horiz

Dzieła Caravaggia na Zamku Królewskim. Dr Napiórkowska: malarstwo po Caravaggiu nie było już takie samo

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2021 17:55
- Geniusz Caravaggia przejawia się m.in. w umiejętności teatralnego zainscenizowania sceny (…). W obrazie "Chłopiec gryziony przez jaszczurkę" mamy do czynienia z zabiegiem, który musiał ówczesnych widzów zadziwiać, uchwyceniem chwili, momentu - mówiła w Polskim Radiu 24 dr Justyna Napiórkowska - historyk sztuki.
Fragment obrazu Chłopiec gryziony przez jaszczurkę pędzla Michelangela Merisiego, zwanego Caravaggiem
Fragment obrazu "Chłopiec gryziony przez jaszczurkę" pędzla Michelangela Merisiego, zwanego CaravaggiemFoto: zamek-krolewski.pl

"Chłopiec gryziony przez jaszczurkę" pędzla Michelangela Merisiego, zwanego Caravaggiem, jednego z najwybitniejszych malarzy w dziejach, a także ponad czterdzieści płócien artystów  z Włoch i Europy Północnej XVI i XVII w. można podziwiać w ramach wystawy "Caravaggio i inni mistrzowie" Arcydzieła z kolekcji Roberta Longhiego na Zamku Królewskim w Warszawie. Wśród prezentowanych obrazów znajdą się dzieła takich twórców jak m.in. Lorenzo Lotto,  Battista del Moro, Domenico Fetti, Dirck van Baburen, Matthias Stomer czy Jusepe de Ribera.

Dr Justyna Napiórkowska mówiła o znaczeniu znajdującego się na wystawie dzieła "Chłopiec gryziony przez jaszczurkę". - Ten obraz otwiera artystyczną karierę Caravaggia, uzmysławia też jego sposób malarskiego myślenia, który zrewolucjonizował sztukę. Malarstwo po Caravaggiu nie będzie już takie samo. Obraz prezentowany na Zamku Królewskim, pochodzącym z końcówki XVI w, to jedno z dzieł, którym Caravaggio prawdopodobnie chciał dać się zauważyć możnym protektorom i mecenasom sztuki, którzy funkcjonowali w ówczesnym Rzymie. Malarz przybyły z Lombardii musiał stworzyć obraz, który przykuje uwagę - zauważyła gość audycji.

Wszystkie płótna pochodzą z kolekcji zgromadzonej przez Roberta Longhiego (1890-1970), włoskiego historyka sztuki, autora fundamentalnych opracowań na temat twórczości Caravaggia i kuratora wystaw jej poświęconych, jednego z najwybitniejszych znawców tematu. Obecnie kolekcja jest własnością Fundacji Roberta Longhiego (Fondazione di Studi di Storia dell’Arte Roberto Longhi) z siedzibą we Florencji.

Posłuchaj
24:00 PR24_mp3 2021_12_12-16-35-08.mp3 Dr Justyna Napiórkowska o wystawie dzieł Caravaggia na Zamku Królewskim w Warszawie (Polskie Radio 24 / Pro publico)

Czytaj także:

Więcej w nagraniu.

***

Audycja: "Pro Publico"

Prowadzący: Małgorzata Raczyńska-Weinsberg

Gość: dr Justyna Napiórkowska

Data emisji: 12.12.2021

Godzina emisji: 16.35

PR24/ka

Zobacz także

Zobacz także

X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem