Influencerzy nie oznaczają reklam. Prezes UOKiK o zarzutach wobec Chajzera, Rozenek-Majdan i Dody
- W przypadku Filipa Chajzera, Doroty Rabczewskiej i Małgorzaty Rozenek-Majdan mieliśmy do czynienia z sytuacjami, gdy influencerzy nie oznakowali w ogóle treści o charakterze komercyjnym. Gdzieniegdzie można było spotkać "#współpraca", który zgodnie z naszymi rekomendacjami nie jest prawidłowym oznakowaniem treści o charakterze komercyjnym - powiedział w Polskim Radiu 24 prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
2023-02-19, 20:33
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił Filipowi Chajzerowi, Dorocie Rabczewskiej oraz Małgorzacie Rozenek-Majdan zarzuty nieprawidłowego oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych.
Jak skomentował na antenie Polskiego Radia 24 Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, brak prawidłowego oznakowania treści o charakterze komercyjnym wprowadza nas, jako konsumentów, w błąd. - To jest niezwykle ważne, abyśmy pamiętali o tym, że jako konsumenci jesteśmy chronieni, także przed tymi informacjami, które mogą zaburzać nasze decyzje zakupowe - przypomniał.
Dodał, że coraz częściej korzystamy z rekomendacji, które widzimy np. w mediach społecznościowych. Podkreślił, że właśnie dlatego treści komercyjne muszą być prawidłowo oznakowane. - W przypadku Filipa Chajzera, Doroty Rabczewskiej i Małgorzaty Rozenek-Majdan mieliśmy do czynienia z sytuacjami, gdy influencerzy nie oznakowali w ogóle treści o charakterze komercyjnym, ukrywali te informacje. Gdzieniegdzie można było spotkać "#współpraca", który zgodnie z naszymi rekomendacjami, wypracowanymi też z branżą, nie jest prawidłowym oznakowaniem treści o charakterze komercyjnym - wyjaśnił.
Chajzer, Rozenek-Majdan i Doda nie oznaczali reklam
Gość audycji dodał, że UOKiK spotkał się też z sytuacją, gdy treści o charakterze komercyjnym na początku pojawiały się bez oznakowania. - Później notorycznie, po paru dniach, gdy była nowa komunikacja i nowe posty, oznakowanie wskazujące na komercyjny charakter treści było dodawane już po cichu i w ukryciu - powiedział.
REKLAMA
- Warto wspomnieć o tym, że jeżeli chodzi o media społecznościowe i prawidłowe oznakowanie treści o charakterze promocyjnym i reklamowym, to my prowadzimy działania od października 2021 r. W ciągu tego 1,5-rocznego okresu udało się zrobić naprawdę bardzo wiele dobrego. Ten rynek - zarówno jeśli chodzi o osoby obserwujące, jak i influencerów - podjął bardzo duży wysiłek, żeby poprawić oznakowanie - podkreślił prezes UOKiK.
Więcej w nagraniu.
Posłuchaj
* * *
Audycja: "Pro Publico"
REKLAMA
Prowadzący: Małgorzata Raczyńska-Weinsberg
Gość: Tomasz Chróstny (prezes UOKiK)
Data emisji: 19.02.2023 r.
Godzina emisji: 16.35
REKLAMA
ng/PR24
Polecane
REKLAMA