Polski rząd w najbliższym czasie zamierza wydać na modernizację kolei około 80 mld zł.
- Plany, które zamierzamy realizować są ofensywne, dość szerokie i z całą pewnością będą zmieniały oblicze polskiej kolei. Wartość środków unijnych w tej kwocie jest jeszcze kwestią negocjacji, ale będzie to około 40 proc. Przy czym kwota może być odrobinę większa od wspomnianych tu 80 mld, jeśliby doliczyć środki z Krajowego Planu Odbudowy, które wpłyną do Polski w formule grantowej - podkreślił Andrzej Bittel.
- Mówimy tu o perspektywie do 2030 roku. To perspektywa zgodna z przyjętymi zasadami Komisji Europejskiej. Główne, kluczowe inwestycje z udziałem środków europejskich będą angażowane w realizację zobowiązań, które mamy, czyli działania na transeuropejskiej sieci transportowej, w jej wydaniu bazowym, podstawowym oraz przygotowanie do kolejnych realizacji - dodał wiceminister.
Jako przykład podał korytarz Rail Baltica, który znajduje się w sieci TEN-T. - To bardzo ważny korytarz. Inwestujemy my, inwestują państwa nadbałtyckie. My już prowadzimy swoje prace wykonawcze w tym korytarzu. Czekamy również na taki rozmach działań realizowanych przez naszych partnerów europejskich z Litwy, Łotwy i Estonii - podsumował gość PR24.
Czytaj także:
Więcej w nagraniu.
23:52 PR24 2023_03_26-16-35-09.mp3 Andrzej Bittel o inwestycjach kolejowych (Pro publico)
***
Audycja: "Pro Publico"
Prowadząca: Małgorzata Raczyńska-Weinsberg
Gość: Andrzej Bittel (sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury)
Data emisji: 26.03.2023
Godzina: 16.35
bartos