Polskie firmy boją się inwestować w innowacyjność

W Polsce nakłady na badania i rozwój (R&D) systematycznie rosną. Niestety według Światowej Organizacji Własności Intelektualnej ten wzrost nie przekłada się na pozycję Polski w światowym rankingu innowacyjności.

2014-11-27, 15:17

Polskie firmy boją się inwestować w innowacyjność
. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

O innowacyjności w Polskim Radiu 24 mówiła Jolanta Kokosińska partner w PwC (Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Dziś Polska zajmuje w nim czwarte miejsce od końca. Problem polskiej innowacyjności ma podłoże między innymi w naszej mentalności - wśród większości polskich przedsiębiorców panuje niechęć  do podejmowania ryzyka związanego z wprowadzaniem nowych rozwiązań i produktów - tłumaczy Jolanta Kokosińska partner w PwC.

Innowacyjność to ryzyko

- Wchodzenie w projekty R&D to jest ponoszenie wysokiego ryzyka. Myślę, że jako naród, a w szczególności jako biznes nie jesteśmy do końca gotowi na wchodzenie w takie bardzo ryzykowne projekty. Często dotyczy to zwłaszcza dużych spółek. Zarządy odpowiadają za to w co inwestują pieniądze i jak tym ryzykiem zarządzają. Jak pokazuje badanie globalne przeprowadzone w ostatnim czasie przez PwC nie ma bezpośredniej korelacji pomiędzy ilością środków kierowanych na badania i rozwój a tym, czy przedsiębiorstwo jest innowacyjne i osiąga sukces – mówi gość.

Co 7 euro na innowacyjność

Oczywiście pieniądze są ważne - i już w nowej unijnej perspektywie finansowej na co siódme euro z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej przeznaczone będzie na innowacje. Ale Polska powinna wypracować takie mechanizmy, dzięki którym innowacje trwale będą się rozwijać  - nie tylko dzięki środkom publicznym - ale przede wszystkim prywatnym . Powinniśmy się uczyć na błędach innych. 

Jest nadzieja

Ale i w tym zakresie jest coraz lepiej. Z ostatnich badań polskich firm wynika, że aż 78% średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce podjęło w ostatnich trzech latach prace nad rozwiązaniami o nowatorskim charakterze. Coraz częściej zamiast kopiować nasz biznes zaczyna tworzyć.

Justyna Golonko, abo

Polecane

Wróć do strony głównej