Najwięcej franczyzy jest w gastronomii, zaczyna pukać do Internetu
̶ Rynek franczyzy w Polsce wciąż ma duży potencjał i widać na nim nowe trendy -mówi Michał Wiśniewski z firmy konsultingowej Profit System.
2016-08-11, 20:58
Posłuchaj
Na polskim rynku działa już 1114 systemów franczyzowych, w ramach których funkcjonuje 68,4 tys. sklepów i punktów usługowych -wynika z raportu „Rynek franczyzy 2016”.
Najwięcej franczyzy jest w gastronomii
Najwięcej systemów franczyzowych działała w branży gastronomicznej - ich liczba sięgnęła już 176.
̶ Najwięcej franczyzobiorców, bo aż 154 handlowe marki, skupia branża przemysłowo spożywcza -podkreśla gość Polskiego Radia 24.
Podkreśla, że najwięcej marek franczyzowych znajduje się na rynku gastronomicznym.
W ubiegłym roku we franczyzie zadebiutowało 121 nowych marek, ale były też i takie, które poniosły porażkę i tych zniknęło 69.
Franczyza musi być korzystna dla obu stron
̶ Na rynku nie utrzymują się ci franczyzodawcy, którzy nie są w stanie zaoferować atrakcyjnych korzyści dla franczyzobiorców - podkreśla Michał Wiśniewski.
̶ A obopólna korzyść jest podstawą takiej współpracy, podkreśla gość PR24.
REKLAMA
Jeśli franczyza – to sprawdzona
Warto więc poszukać dobrego i sprawdzonego konceptu tym bardziej, że koszty rozpoczęcia działalności we franczyzie nie są małe.
Według ekspertów PROFIT system, przeciętny koszt uruchomienia placówki franczyzowej (nie uwzględniając hoteli) wynosi obecnie blisko 160 tys. zł netto.
Franczyza to wydatek nawet kilku milionów złotych
Jak jednak podkreśla ekspert, w przypadku najdroższej franczyzy trzeba się liczyć z wydatkami nawet kilku milionów złotych, przygotowaniem lokalu czy innymi inwestycjami.
̶ Trzeba też pamiętać, że jak każdy biznes, nie musi on w pierwszym miesięcy przynieść dochodów – dopowiada ekspert.
Ale są i zalety franczyzy, czyli gotowy i sprawdzony pomysł.
Pojawiła się franczyza on-line
Na rynku franczyzy pojawiły się również nowe charakterystyczne trendy. Do tej pory franczyza była kojarzona z klasycznymi sklepami i punktami usługowymi działającymi wyłącznie w realu. Teraz coraz więcej sprzedaży sieci franczyzowe realizują on-line.
Jak podkreśla ekspert, dzięki sieci korzyści franczyzobiorcy mogą być spore, gdyż może wykorzystać działający już mechanizm, nie mówiąc o znanej marce i tym samym zaoszczędzić sporo wydatków.
Wg szacunków Profit System, rynek franczyzy utrzyma wzrostową dynamikę. Na koniec 2016 roku liczba systemów może sięgnąć 1170, a liczba jednostek franczyzowych wzrosnąć do 71 tysięcy. Na rynku funkcjonuje bowiem ponad 100 krajowych i zagranicznych marek franczyzowych, które planują pozyskać swojego pierwszego franczyzobiorcę.
REKLAMA
Elżbieta Szczerbak, jk
REKLAMA