Nadchodzą duże zmiany dla e-sklepów
W przyszłym roku Polska dołączy do światowego projektu, uruchomionego przez Google, w którym firmy prezentujące swoje produkty oraz pliki produktowe w Google Shopping mają obowiązek znakowania ich numerem GTIN – Globalnym Numerem Jednostki Handlowej (ang. Global Trade Item Number), czyli unikatowym dla każdego produktu numerem kodu kreskowego.
2017-01-01, 14:48
Od 14 lutego 2017 r. również polskie firmy, które mają zamiar wprowadzić swoje produkty do Google Shopping będą musiały obowiązkowo oznaczyć je numerem GTIN. Międzynarodowa organizacja GS1 współpracująca z firmą Google w ramach umowy partnerskiej, opracowała standard opisu produktów na potrzeby Internetu.
- Od 14 lutego 2017 roku, każdy sklep reklamujący swoje produkty w usłudze Zakupy Google (Google Shopping) będzie zobowiązany do umieszczania numerów GTIN dla wszystkich nowych produktów, które mają numer GTIN przypisany przez producenta. Oferty, w których numery GTIN nie będą zamieszczone mogę zostać odrzucone przez Google – mówi dr inż. Elżbieta Hałas, członek zarządu GS1 Polska.
Algorytmy wyszukiwarki Google wykorzystują numery GTIN od ponad 4 lat, doceniając unikalność identyfikacji produktu, jaką zapewniają kody kreskowe. Numery GTIN stanowią najbardziej rozpowszechniony sposób identyfikacji produktów na świecie, a ich struktura gwarantuje unikalność na skalę światową. Zapewniają jednoznaczną identyfikację dowolnej jednostki w taki sposób, aby mogła ona zostać wyszukana w bazie danych, np. w celu ustalenia jej ceny, ewidencji sprzedaży, potwierdzenia dostawy lub z identyfikowania jej zamówienia.
Wprowadzenie produktu oznaczonego numerem GTIN umożliwia pracownikom Google Shopping dokładne poznanie cech produktu. Znając szczegółowy opis Google może przygotować obszerne informacje o produkcie. Zwiększa skuteczność reklamy, która przygotowana zostaje w taki sposób, aby trafiła ona do odpowiedniego klienta.
REKLAMA
Oznaczenie numerem GTIN produktu przyspiesza proces wyszukiwania, ułatwia kupującym jego odnalezienie, a sprzedającym poprawia widoczność ich przedmiotów w Google Shopping. Gwałtowny rozwój handlu internetowego sprawia, że prawidłowa identyfikacja produktu nabiera kluczowego znaczenia i wymaga szczególnej troski.
W handlu on-line kod kreskowy ma jeszcze inne, dodatkowe zastosowanie, o którym wie nie każdy e-sprzedawca. Wymagany jest przez serwisy aukcyjne i wyszukiwarki np. eBay, Amazon, iTunes i Google, a użycie numeru GTIN premiowane jest w wynikach wyszukiwania.
Sprzedawcy, którzy oznakowali już swoje produkty prawidłowym numerem GTIN, prezentując je w Google Shopping zauważyli, że współczynniki konwersji (informacja, o tym jaka część internautów odwiedzających stronę www np. zarejestrowała się, wypełniła formularz kontaktowy, dokonała zakupu itp.) wzrosły nawet o 20%.
- Co zrobić, żeby dobrze się przygotować? Właściciele sklepów powinni już teraz rozpocząć uzupełnianie numerów GTIN w plikach z listami produktów, które wysyłają do Google. W razie jakichkolwiek wątpliwości (np. czy produkt ma numer GTIN przypisany przez producenta) mogą skorzystać z pomocy konsultantów GS1 Polska oraz narzędzi oferowanych przez GS1: gepir.pl oraz produktywsieci.gs1.pl – mówi Elżbieta Hałas.
REKLAMA
Wykorzystanie numeru GTIN w internetowym opisie produktów oznacza: wyższy współczynnik klikalności, większy zwrot wydatków na reklamy, obniżenie współczynnika odrzuceń, skuteczniejsze pozycjonowanie w wyszukiwarkach.
Fundacja GS1 Polska jako organizacja krajowa zarządza Systemem GS1 w Polsce oraz wspiera uczestników Systemu w efektywnym wdrażaniu standardów. Jest jedyną instytucją upoważnioną do przyjmowania firm i instytucji z Polski do Systemu GS1 i nadawania im uprawnień do stosowania kodów GS1. Opracowuje rozwiązania krajowe oraz bierze aktywny udział w rozwijaniu globalnych standardów i nowych zastosowań.
Roman Wieczorkiewicz
REKLAMA