Euro znowu wraca do łask polskich przedsiębiorców. Pierwszy od 6 lat wzrost poparcia
58 proc. szefów i właścicieli polskich firm chciałoby, by Polska przyjęła unijną walutę, grono to powiększyło się pierwszy raz od sześciu lat - wynika z badania International Business Report przeprowadzonego na zlecenie firmy doradczej Grant Thornton.
2017-01-24, 08:48
Jak przypomniano w komunikacie, polskie firmy przez ostatnie lata z roku na rok traciły zaufanie do euro. "Według badania prowadzonego przez Grant Thornton, w 2010 r. aż 85 proc. szefów średnich i dużych przedsiębiorstw popierało przyjęcie przez Polskę unijnej waluty, jednak od tego czasu z roku na rok poparcie biznesu dla akcesji euro topniało i do 2015 r. skurczyło się o połowę – do zaledwie 42 proc." - głosi informacja.
W ubiegłym roku poparcie dla euro wzrosło po raz pierwszy od 6 lat
Podkreślono, że "w ostatniej edycji badania, które zostało przeprowadzone w czwartym kwartale 2016 r., poparcie polskiego biznesu dla euro – po raz pierwszy od sześciu lat – wzrosło". "Odsetek firm popierających walutową integrację z eurolandem wzrósł do 58 proc., czyli do najwyższego poziomu od 2012 r." - czytany.
Dlaczego rośnie poparcie dla euro
Zdaniem autorów badania rosnąca sympatia polskich firm do euro wynika z poprawy kondycji unijnej waluty i zakończenia "greckiego kryzysu", a tym samym oddalającego się widma rozpadu eurolandu.
Wahania kursów złotego zachęcają do euro
"Innym istotnym argumentem za przyjęciem euro jest fakt, że rok 2016 był kolejnym rokiem dużych wahań kursów złotego. Cena euro w minionym roku oscylowała w przedziale 4,22-4,52 zł, w tym kurs potrafił w 2,5 miesiąca (16 stycznia – 2 kwietnia) obniżyć się o 25 groszy, by w ciągu kolejnego miesiąca wzrosnąć o 19 gr. Tak duże wahania, przy stabilnych fundamentach gospodarczych, wywołują nerwowość wśród polskich eksporterów i importerów. Biorąc pod uwagę fakt, że około 80 proc. polskiego handlu zagranicznego rozliczana jest w euro, trudno się dziwić, że większość firm w Polsce wolałaby rozliczać się z zagranicznymi kontrahentami w tej samej walucie, eliminując w ten sposób ryzyko walutowe" - czytamy w informacji.
Badanie przeprowadzono w ramach projektu badawczego International Business Report, prowadzonego przez Millward Brown na zlecenie Grant Thornton International. To cykliczne badanie ankietowe prowadzone wśród 10 tys. właścicieli i menedżerów średnich i dużych firm na świecie. Badanie obejmuje 37 krajów, w tym w Polskę (polska grupa to 200 ankietowanych). Ankieta dotycząca stosunku polskich firm do euro była przeprowadzona w IV kwartale 2016 r.
PAP, jk
REKLAMA