Płace w PŻM zagrożone. Spór związków i zarządcy komisarycznego o plan naprawczy

Pensje w Polskiej Żegludze Morskiej są zagrożone. Stanie się tak, jeżeli w przedsiębiorstwie nie ruszy plan naprawczy - poinformował zarządca komisaryczny Paweł Brzezicki.

2017-06-12, 07:48

Płace w PŻM zagrożone. Spór związków i zarządcy komisarycznego o plan naprawczy
Problemem jest realizacja programu naprawczego. Jak informuje komisarz, zakłada on między innymi zmniejszenie budżetów na wypłaty na statkach o 13 procent. . Foto: Wikimedia Commons, Mateusz War. (Email)

Posłuchaj

Pensje w Polskiej Żegludze Morskiej mogą być zagrożone. Stanie się tak, jeżeli w przedsiębiorstwie nie zostanie wdrożony plan naprawczy - powiedział zarządca komisaryczny Paweł Brzezicki./IAR/.
+
Dodaj do playlisty

Pytany przez Informacyjną Agencję Radiową komisarz Brzezicki nie chce mówić o cięciach, ale twierdzi, że obecnych płac nie da się utrzymać.

Komisarz: bez programu naprawczego pensje na 1,5 miesiąca

Paweł Brzezicki dodaje, że bez programu naprawczego pieniędzy na pensję wystarczy na miesiąc do półtora miesiąca. Zarządca twierdzi, że przedsiębiorstwo ma bieżącą płynność finansową.

Plan naprawczy przewiduje cięcia płac na statkach o 13 procent

Problemem jest realizacja programu naprawczego. Jak informuje komisarz, zakłada on między innymi zmniejszenie budżetów na wypłaty na statkach o 13 procent. Po zmniejszeniu, jak twierdzi Paweł Brzezicki, polski marynarz będzie zarabiał tyle samo, co na zagranicznych jednostkach.

Związki: plan zakłada cięcia płac, nagród, odpraw emerytalnych, likwidacje bonusów oficerskich

Paweł Kowalski przewodniczący "Solidarności" w Polskiej Żegludze Morskiej powiedział Informacyjnej Agencji Radiowej, że do pierwszego spotkania z komisarzem na temat planu naprawczego doszło 30 maja, po trzech miesiącach po interwencji u ministra gospodarki morskiej. Po spotkaniu przesłano pismo do pracowników, w którym przedstawiono założenia planu naprawczego niepodlegające negocjacjom. Poza obniżeniem wypłat na statkach są tam między innymi: likwidacja nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych, likwidacja dodatkowych bonusów na niektórych stanowiskach oficerskich i likwidacja stanowiska IV mechanika i bosmana.

REKLAMA

Związkowcy twierdzą ponadto, że w ramach programu dobrowolnych odejść, firmę może opuścić około 80 pracowników lądowych. Związkowiec powiedział, że obecne porozumienie na temat warunków pracy obowiązuje do końca roku.

Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk powiedział Informacyjnej Agencji Radiowej, że sytuacja w Polskiej Żegludze Morskiej stabilizuje się między innymi dzięki programowi naprawczemu.

Plan ten będzie bolesny, ale jak twierdzi minister, będzie tymczasowy. Marek Gróbarczyk powiedział IAR, że chce wrócić do obecnych rozwiązań, jak tylko PŻM będzie miała dodatni wynik finansowy.
W połowie czerwca plan naprawczy w PŻM ma być tematem obrad Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego. Związkowcy zastrzegają, że są gotowi do rozmów, ale czekają na spotkania z komisarzem Polskiej Żeglugi Morskiej Pawłem Brzezickim oraz Ministrem Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Markiem Gróbarczykiem.
W związku ze złą sytuacją finansową firmy od lutego tego roku Paweł Brzezicki jest zarządcą komisarycznym w PŻM. Polska Żegluga Morska to największy polski armator. Zatrudnia około 2,5 tysiąca pracowników. Przedsiębiorstwo powstało w 1951 roku.
IAR, jk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej