Dlaczego polskie firmy kupują zagraniczne przedsiębiorstwa?
Polskie firmy już nie tylko są przejmowane przez zagraniczne spółki, ale same coraz częściej wybierają się na zagraniczne zakupy.
2017-07-27, 17:14
Posłuchaj
W ciągu ostatniej dekady nasze spółki przejęły kilkaset firm. Za decyzjami ekspansji kryje się: brak możliwości rozwoju na rynku polskim i wsparcie sprzedaży za granicą swoich produktów.
Niełatwo promować polskie marki na ugruntowanych, dojrzałych rynkach
Jak zaznacza Tomasz Kaczor, główny ekonomista Banku Gospodarstwa Krajowego, nadal polska marka często nie ułatwia swobodnego prowadzenia biznesu na dojrzałych rynkach w krajach wysoko rozwiniętych.
− Mimo wiedzy na tych rynkach, że oferujemy wysoką jakość i nie jesteśmy firmami-krzakami, mówi gość Polskiego Radia 24.
Łatwiej kupić znaną firmę na rynku, niż budować własną markę od podstaw
− Dla tamtejszych firm mniej kosztowne jest kupienie produktów znanych na ich rynku, niż promowanie nowej marki, budowanie jej pozycji na rynku od zera. To proces, który trwa, mówi Tomasz Kaczor.
REKLAMA
− Dlatego wiele polskich firm stara się zaczepić na tym rynku, a nie mozolnie stawiać fundamenty, mówi gość Polskiego Radia.
Przejęcie pomaga nie tylko we wprowadzeniu własnej marki na rynek
− Przejęcia zagraniczne pozwalają także na pozyskanie know-how oraz pracowników - dodaje ekspert.
I dotyczy to przede wszystkim branż wysokich technologii, zatrudniających np. informatyków, których brakuje na rynku.
Dzięki przejęciu firmy pozyskujemy bardzo często bezcennych pracowników
− Dlatego prościej jest przejąć firmę, nie patrząc, co ona produkuje, ale jakich zatrudnia pracowników, mówi ekspert.
REKLAMA
Przejęcie to pierwszy krok w długim procesie budowy marki na nowych rynkach
I jak dodaje Tomasz Kaczor, budowa silnych marek oraz dużych, międzynarodowych firm jest niezwykle istotne dla rozwoju Polski i naszej gospodarki. Ile czasu nam to zajmie?
Tomasz Kaczor przedstawia dwa scenariusze.
− Biorąc pod uwagę tempo rozwoju firm, szczególnie wysokich technologii, to być może jest to kilka lat, ale podchodząc do sprawy bardziej realistyczne, to potrwa to wiele dłużej, mówi Kaczor.
− Bo, jak wyjaśnia, to się nie bierze z niczego – bo liczy się doświadczenie, ilość lat pracy u fundamentów, realizacja przez lata własnej strategii.
REKLAMA
1,5 tys. polskich firm posiada udziały w zagranicznych przedsiębiorstwach
Według szacunków NBP wartość polskich inwestycji bezpośrednich za granicą sięgnęła na koniec 2014 r. 231 mld zł. W 2014 roku w Polsce istniało blisko 1,5 tys. firm, które posiadały udziały w podmiotach zagranicznych.
Błażej Prośniewski, jk
REKLAMA