Rynek leasingu w Polsce w rozkwicie. Komu to się opłaca?

2017-08-01, 09:40

Rynek leasingu w Polsce w rozkwicie. Komu to się opłaca?
Firmy chętnie finansują leasingiem zakup samochodów, sprzętu budowlanego, maszyn produkcyjnych, a nawet nieruchomości.Foto: Mikko Lemola/Shutterstock.com

Znakomite wiadomości płyną z polskiej branży leasingowej. Po raz kolejny rynek ten wzrósł dwucyfrowo, w pierwszym półroczu tego roku - o blisko 12 procent.

Posłuchaj

O rynku leasingu w Polsce mówili w radiowej Jedynce Andrzej Krzemiński, przewodniczący Związku Polskiego Leasingu i prof. Jan Garlicki z Centrum badań Rynkowych Indicator (Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Wysoka dynamika wzrostu utrzymuje się od kilku lat, podkreśla Andrzej Krzemiński, przewodniczący Związku Polskiego Leasingu.

- Dokładnie od 2014 roku mamy wzrosty blisko 20-proc. To jest ciekawa informacja, bo przecież polska gospodarka nie rozwija się w 20-proc. tempie. Inwestycje też nie rosną w 20-proc. tempie. A rynek leasingu, który potrafi znaleźć dostęp do tych najbardziej aktywnych, inwestycyjnych przedsiębiorstw, rośnie w bardzo dobrym, dwucyfrowym tempie już kolejny rok z rzędu – zauważa gość radiowej Jedynki.
 
Kto najchętniej korzysta z leasingu?

Obroty branży leasingowej w pierwszym półroczu to blisko 32 miliardy złotych, a klientami najchętniej korzystającymi z leasingu są małe i średnie przedsiębiorstwa.

 - 72 proc. naszych klientów to firmy o obrotach od 0+ do 20 mln zł. Natomiast firmy, które są z tego najmniejszego segmentu, o obrotach do 5 mln zł stanowią u nas blisko 50 proc. portfela – podaje liczby Andrzej Krzemiński.

Prof. Jan Garlicki z Centrum badań Rynkowych Indicator wskazuje przyczyny, dla których właśnie ci najmniejsi polscy przedsiębiorcy od kilku lat tak chętnie korzystają z leasingu.

- Uważają, że leasing jest łatwiej uzyskać, po drugie nie muszą kupować przedmiotu leasingu, liczą na różnego rodzaju korzyści w postaci tańszego ubezpieczenia. Poza tym także są korzyści podatkowe, tzn. mogą sobie koszt leasingu odliczyć od podatku – wyjaśnia ekspert.

Leasing konsumencki rozwinie się w Polsce?

Polscy klienci najchętniej leasingują samochody osobowe, mają one  około 45-proc. udział w rynku leasingu i to zdaniem Andrzeja Krzemińskiego stanowi dobry prognostyk do rozwoju, ciągle jeszcze w Polsce mało popularnego, leasingu konsumenckiego.

- Skutecznie doprowadziliśmy do zmiany przepisów prawa, które umożliwiły nam oferowanie leasingu konsumenckiego, ale ta forma nie znajduje dobrej odpowiedzi wśród naszych klientów. Finansowanie osób fizycznych w naszym portfelu jest póki co znikome, bo nawet nie sięga 1 proc. Drugą stroną medalu jest to, że tam tkwi ogromny potencjał rozwoju i jestem przekonany, że kilku wiodących graczy na tym rynku znajdzie sposób, żeby znaleźć ciekawą ofertę dla osób fizycznych – uważa gość Jedynki.

Analitycy oceniający rynek leasingu szacują, że w całym 2017 obroty tej branży wzrosną o 15 procent licząc rok do roku.

Elżbieta Mamos, awi

Polecane

Wróć do strony głównej