Przybywa biznesów na licencji
Rośnie liczba systemów i placówek franczyzowych w Polsce. W kryzysie przedsiębiorcy chętniej sięgają po sprawdzony pomysł na biznes
2013-04-09, 10:36
Posłuchaj
W okresie nie najlepszej sytuacji ekonomicznej wielu biznesom nie udaje się utrzymać na rynku. Dlatego coraz więcej właścicieli firm decyduje się na przystąpienie do sieci franczyzowej. W 2012 r. rynek ten wzrósł o 15 proc.
– Niezależnym przedsiębiorstwom coraz trudniej znaleźć się na rynku. Szczególnie widać to w handlu spożywczym i gastronomii. Franczyza to jest sprawdzony pomysł biznes, który ktoś już przetestował. A biznesy, które się udają, są znacznie bardziej wartościowe, zwłaszcza w trudnych czasach – wyjaśnia Michał Wiśniewski z firmy Profit System, która monitoruje rynek franczyzy.
W 2012 r. powstało w Polsce 3,5 tys. biznesów działających pod szyldem sieci franczyzowych. Najbardziej widoczny był proces konsolidacji w handlu spożywczym. Tu powstało aż 1,5 tys. sklepów partnerskich. Popularne są też koncepty gastronomiczne oraz inne biznesy usługowe.
Jest jednak kilka branż, w których liczba placówek partnerskich spada. Są to m.in. bankowość, ale też biura podróży. Tu problem dotyczy jednak całego sektora i odbija się także na sieciach.
REKLAMA
Według Michała Wiśniewskiego liczba sieci franczyzowych będzie w Polsce rosła jeszcze przez jakiś czas. Obecnie jest ich 850, a Profit System prognozuje, że w ciągu roku ta liczba wzrośnie do 930.
Z kolei liczba placówek partnerskich ma rosnąć co roku o 5-6 tys.
O perspektywach rynku franczyzy dowiesz się więcej z "Porannych Rozmaitości".
REKLAMA