Praca hybrydowa i kryzys przywództwa. Nowe spojrzenie na globalny rynek pracy
Na całym świecie praca hybrydowa stała się w czasie pandemii koronawirusa standardowym modelem pracy. Zwiększa on produktywność, ale i wywiera presję na pracodawcę i pracownika. To z kolei wymusza na firmach głęboką refleksję nad tym, w jaki sposób mierzyć efektywność pracy i zarządzać pracownikami.
2021-09-03, 11:11
Z raportu opracowanego przez The Adecco Group wynika, że 53 proc. pracowników chce hybrydowego modelu pracy, w którym ponad połowę czasu pracuje zdalnie. Praca zdalna w ostatnim czasie nie spowodowała spadku produktywności, a 82 proc. badanych uważa, że pracuje tak samo lub bardziej efektywnie niż wcześniej. W ostatnim roku liczba nadgodzin wzrosła o 14 proc., a ponad połowa młodych liderów zgłosiła, że wypaliła się zawodowo.
Coraz więcej pracowników i liderów (73 proc.) jest za mierzeniem wyników, a nie godzin spędzanych w pracy, podczas gdy tylko 36 proc. menedżerów ocenia wydajność na podstawie rezultatów. Zadowolenie z przywództwa jest niskie, a pracownicy coraz częściej nie mają kontaktu z przełożonymi. Zaledwie jedna trzecia pracowników uważa, że doczekuje się w firmie należnego uznania. Obawy związane z całkowitym powrotem do biura są najwyższe w Australii (53 proc.), Wielkiej Brytanii (52 proc.) i Kanadzie (51 proc.).
Wszystkim nie dogodzisz
Jak wskazuje raport ''Reset normalności'', nie ma jednego rozwiązania, które będzie idealne dla wszystkich, jeśli chodzi o zaspokajanie potrzeb pracowników. Coraz wyraźniej widać, jak przywódcy zmagają się z jednej strony z pracą zdalną swoich zespołów i opieką nad nimi, a z drugiej - zarządzaniem ludźmi. Konieczny jest zatem rozwój i wyposażenie zarówno liderów, jak i pracowników w nowe kompetencje, aby ponownie pobudzić motywację i budować spójną kulturę organizacji. Firmy, które potrafią i chcą rozpoznać potrzeby oraz zechcą wyjść im naprzeciw, wzrosną i będą osiągały sukcesy. Pozostałe, które nie będą wystarczająco elastyczne, mogą zostać w tyle.
- Dla tych, którzy nie są zobowiązani do fizycznej obecności w biurze, jest oczywiste, że nigdy nie wrócimy do życia zawodowego w tym samym kształcie i że podstawą pracy w przyszłości będzie elastyczność. Pandemia przyspieszyła istniejące wcześniej trendy i pewne jest, że nie można ich zignorować, a przyszły sukces firm zależy od dostosowania się do nich pracowników i liderów biznesu - mówi Alain Dehaze, CEO The Adecco Group.
REKLAMA
Z badań przeprowadzonych na 15 000 respondentów z 25 krajów wynika kilka kluczowych wniosków:
1) Praca hybrydowa pozostanie z nami, ale kluczowa jest elastyczność
Na całym świecie duży odsetek pracowników (53 proc.) chce hybrydowego modelu pracy, w którym ponad połowę czasu pracuje zdalnie, a blisko trzy czwarte badanych (71 proc.) deklaruje, że w domu ma odpowiednie warunki do pracy. Ostatnie 18 miesięcy dowiodło, że praca zdalna nie wiąże się ze spadkiem wydajności. Ponad trzy czwarte pracowników chce zachować decyzyjność w zakresie planowania systemu, w jakim pracuje. Jest to szczególnie widoczny trend w przypadku młodszych pokoleń oraz rodziców, którym zależy na zachowaniu równowagi w życiu prywatnym i zawodowym.
Powiązany Artykuł
Ekonomiści o rekordowym wzroście PKB: najbardziej pomogły zakupy Polaków, czyli wzrost popytu wewnętrznego
2) Produktywność i zorientowanie na wyniki
Wiele osób pracowało przez ostatnie 1,5 roku w modelu hybrydowym, ale nie dla wszystkich było to pozytywne doświadczenie. Coraz częściej eksperci zastanawiają, jak długi powinien być tydzień pracy. W ubiegłym roku liczba nadgodzin wzrosła o 14 proc., a ponad połowa młodych liderów zgłosiła, że wypaliła się zawodowo. Blisko trzy czwarte (73 proc.) pracowników i liderów deklaruje, że chce być oceniana na podstawie wyników, a nie godzin spędzonych na pracy.
3) Coraz więcej pracowników ma kłopoty ze zdrowiem psychicznym
Jak wynika z raportu, istnieje duże ryzyko utraty nowego pokolenia przywódców - ponad połowa młodych liderów (54 proc.) cierpi na wypalenie zawodowe, a 3 na 10 pracowników twierdzi, że ich zdrowie psychiczne i fizyczne pogorszyło się w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Firmy muszą ponownie zastanowić się, w jaki sposób mogą lepiej wspierać pracowników i zadbać o ich dobrostan psychiczno-fizyczny w nowym modelu pracy. Co istotne, 67 proc. osób niebędących menedżerami twierdzi, że liderzy nie spełniają oczekiwań w zakresie dbania o ich samopoczucie.
REKLAMA
4) Deficyt przywództwa
Istnieje duża rozbieżność między poglądami liderów na temat własnych działań i wyników a opinią ich pracowników. Zadowolenie z przywództwa jest niskie, a tylko jedna trzecia osób niebędących kierownikami uważa, że jest doceniana w firmie. Niespełna połowa wszystkich pracowników twierdzi, że menedżerowie spełnili lub przekroczyli ich oczekiwania (48 proc.), a 50 proc. udzieliło im wsparcia w kwestii zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Jest to szczególnie widoczne w Europie Zachodniej i Japonii - tam zadowolenie z pracy liderów jest najniższe.
5) Masowa rezygnacja z pracy?
Przy niskim poziomie motywacji i zaangażowania, mniej niż połowa pracowników jest zadowolona z perspektyw zawodowych w swojej firmie, a 2 na 5 osób zmienia lub rozważa zmianę pracy. 41 proc. badanych zastanawia się nad przejściem do firmy, która jest bardziej otwarta i elastyczna wobec pracowników. Masowa rezygnacja nie jest jeszcze przesądzona, ale to wyraźny sygnał dla organizacji, żeby ponownie zwróciły się w stronę swoich pracowników i ich potrzeb.
PolskieRadio24.pl/ The Adecco Group/ PAP/ mib
REKLAMA