Raport Ciekawa spółka: Grupa Redan – prężnie działająca firma odzieżowa

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych dokonało kolejnej analizy spółki, Grupy Kapitałowej Redan. W raporcie można znaleźć m.in. opis profilu działalności spółki, charakterystykę otoczenia rynkowego, szczegółową analizę wyników finansowych, opis czynników wpływających na przyszłe wyniki finansowe oraz analizę wskaźnikową i techniczną.

2015-05-10, 07:04

Raport Ciekawa spółka: Grupa Redan – prężnie działająca firma odzieżowa
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Pixabay.com

Grupa Kapitałowa Redan powstała w 1995 r. i jest jedną z wiodących polskich firm zajmujących się projektowaniem oraz dystrybucją odzieży. W Grupie funkcjonują dwa niezależne segmenty – dyskontowy i modowy - są one niezależne od siebie w ujęciu biznesowym, operacyjnym jak i kadrowym (w tym autonomiczności zarządów obu segmentów).

Wiodąca sieć dyskontów odzieżowych w Polsce

Za ten pierwszy odpowiada spółka zależna TXM, która prowadzi i zarządza siecią sklepów dyskontowych pod marką TXM textilmarket. Są one zlokalizowane głównie w małych i średnich miastach w Polsce i oferują szeroką gamę ubrań oraz akcesoriów dla kobiet, mężczyzn oraz dzieci. TXM textilmarket jest wiodącą siecią dyskontów odzieżowych w Polsce.

W 2014 roku segment dyskontowy rozpoczął rozwój w dwóch nowych kanałach dystrybucji – poprzez sprzedaż w sklepie internetowym oraz rozpoczął ekspansje na rynki zagraniczne. W segmencie modowym funkcjonują marki własne Top Secret, Troll i Drywash, pod którymi oferowana jest odzież zaprojektowana przez zespół własnych projektantów. Sprzedaż realizowana jest poprzez sieć sklepów mono oraz multibrandowych. Sklepy w segmencie modowym funkcjonują w ramach formatu franczyzowego, jak i formy sklepów własnych. Na koniec grudnia 2014 r. łączna ilość lokali handlowych w Grupie Redan wynosiła 669.

W branży handlu odzieżą osiągane wyniki finansowe przez sieciowe marki zależą przede wszystkim od trzech czynników: poziomu sprzedaży przypadającej na m2 powierzchni handlowej, wysokości uzyskiwanej marży handlowej, czyli różnicy pomiędzy realizowaną ceny zakupu i sprzedaży oraz wysokości kosztów operacyjnych (w tym przede wszystkim najmu lokali, wynagrodzeń). Osiągane wyniki zależą także w dużej mierze od zatowarowania sklepu (ilości i jakości), doboru właściwego mixu produktowego, wizerunku marki (pozwala sprzedawać towary z wyższą marżą), czy efektywności działań marketingowych.

REKLAMA

Dobry rok 2014

Rok 2014 przyniósł Grupie Redan kontynuację pozytywnych tendencji w uzyskanych wynikach finansowych. Sprzedaż była wyższa o 7,5% rok do roku i osiągnęła wartość 507,5 mln zł. Na uwagę zasługuje wzrost zysku operacyjnego, który wyniósł 12,4 mln zł wobec 4,4 mln zł rok wcześniej, co zostało osiągnięte dzięki znacznie wolniej rosnącym kosztom na tle wzrostu przychodów. Wyniki na poziomie brutto i netto wynoszące odpowiednio 0,6 mln zł i 9,7 mln zł ujmują w sobie istotne zdarzenia jednorazowe. Należy do nich zaliczyć ujęcie w kosztach finansowych 8,7 mln zł straty na wycenie pozycji walutowej (efekt osłabienia hrywny do dolara oraz złotówki do dolara) oraz rozpoznanie +9,0 mln zł podatku dochodowego (wpływającego dodatnio na wynik), w wyniku utworzenia aktywa na odroczony podatek dochodowy. W 2014 roku bardzo dobrze wypadł segment dyskontowy, który kontynuuje dynamiczny wzrost generowanych wyników. Sprzedaż w nim osiągnęła 275,9 mln zł i była wyższa o 15,4% rok do roku. Sklepy porównywalne osiągnęły wzrost sprzedaży o 7,4%. Przy wyższych przychodach wzrosła również marża handlowa o 1,5 punktu procentowego osiągając 42,1%. Zysk na poziomie operacyjnym wzrósł o 66% względem 2013 roku i wyniósł 21,6 mln zł. Według zarządu głównymi czynnikami poprawy jest trafny wybór oferty towarowej, efektywne akcje marketingowe oraz optymalizacja kosztów funkcjonowania, które to działania są kontynuowane od początku 2013 roku. Spółka podkreśla, że wdrażane zmiany mają charakter trwały. Z kolei w segmencie modowym pozytywne tendencje w 2014 roku, jakie zostały zaobserwowane w części modowej na rynku polskim zostały przesłonięte przez wyniki, jakie zostały osiągnięte za granicą. Cała część modowa zanotowała stratę na poziomie wyniku operacyjnego 7,0 mln zł, czyli o 0,7 mln zł gorzej niż w roku poprzednim. Jednak jest to strata mniejsza niż wzrosty zysków segmentu dyskontowego. Determinującym dla negatywnego wyniku był wpływ rynków wschodnich zwłaszcza w aspekcie osłabienia walut.

Plany rozwojowe w segmencie dyskontowym

Na rok 2015 plany rozwojowe w segmencie dyskontowym, zakładają otwarcie 50 nowych sklepów TXM textilmarket w połowie w kraju i zagranicą (Czechy, Słowacja, Rumunia). Dla przykładu w 2014 roku sieć powiększyła się o 40 sklepów. Nieustannie spółka pracuje nad uatrakcyjnieniem oferty towarowej oraz dba o dużą rotację nowych modeli i wzorów. Przedstawiciele TXM deklarują, że prowadzą bardzo restrykcyjną politykę kontroli kosztów oraz konsekwentnie realizują założenia polityki zakupowej. Duże nadzieje wiązane są też z rozwojem sprzedaży w kanale internetowym, który w ostatnich miesiącach znacznie przekracza założenia. Zarząd twierdzi, że realizowane działania przełożą się na dalszy intensywny wzrost sprzedaży i marży w sklepach porównywalnych. Rozszerzone w tym roku nakłady na marketing zakładają m.in. emisję reklamy telewizyjnej TXM textilmarket w kwietniu br. Zarząd Redanu jest pewny, że wartość TXM S.A. będzie rosła wraz z osiąganiem coraz lepszych wyników finansowych tej spółki. W toku jest również proces zmian w segmencie modowym, którego wyniki ulegają poprawie, ale dotychczas w nie do końca zadowalającym tempie.

Co zakłada obecna strategia spółki? Jakiej wielkości środki będą przeznaczone na rozwój? Od czego zależy zyskowność obydwu segmentów działalności? Jakie inne czynniki wpłyną na wyniki finansowe w tym roku? Kiedy akcje TXM zadebiutują na GPW? Jak obecną wartość akcji ocenia wiceprezes spółki? Jakie sygnały płyną z analizy wskaźnikowej i analizy technicznej wykresu akcji? Na te i wiele innych pytań odpowiada raport SII dostępny na stronie www.sii.org.pl.

REKLAMA

/

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej