Berliński port lotniczy BER: czy ciąży nad nim klątwa NRD? Kolejne otwarcie odłożone

Berliński port lotniczy im. Willy'ego Brandta w Berlinie (BER) wbrew wcześniejszym zapowiedziom nie rozpocznie działalności w 2017 roku.

2017-01-21, 20:56

Berliński port lotniczy BER: czy ciąży nad nim klątwa NRD? Kolejne otwarcie odłożone
Inwestycja powstaje na terenie dawnego głównego lotniska pasażerskiego NRD Berlin-Schoenefeld.Foto: Wikimedia Commons/Muns

O kolejnym poślizgu w realizacji tej inwestycji poinformował w sobotę szef spółki Flughafen Berlin Brandenburg GmbH.

Inwestycja powstaje na terenie dawnego głównego lotniska pasażerskiego NRD Berlin-Schoenefeld.

Kolejna usterka przeciwpożarowa

"Jak wynika z najnowszych analiz, o których pod koniec ubiegłego tygodnia poinformowałem udziałowców, ryzyko jest zbyt duże, by obstawać przy terminie otwarcia BER w roku bieżącym" - oświadczył Karsten Muehlenfeld.

Burmistrz Berlina Michael Mueller potwierdził, że "nic nie wyjdzie" z otwarcia lotniska w 2017 roku.

Jedną z przyczyn kolejnego opóźnienia są problemy z drzwiami terminalu. Muszą one zostać ponownie okablowane, gdyż obecnie nie zamykają się hermetycznie, co powoduje, że w przypadku pożaru niemożliwe będzie całkowite usunięcie dymu.

Otwarcie lotniska przesunięte piąty raz

O możliwym przesunięciu terminu otwarcia informowały wcześniej niemieckie media. Gazeta "Bild" pisała w grudniu, że termin otwarcia tego berlińskiego lotniska zostanie przesunięty po raz piąty, tym razem na wiosnę 2018 roku.

Port lotniczy zaczęto budować w 2006 r., miano oddać do eksploatacji w 2011 r.

Budowa portu lotniczego Berlin-Brandenburg (BER) im. Willy'ego Brandta w Schoenefeld w południowo-wschodniej części stolicy Niemiec rozpoczęła się w 2006 roku. Pierwsze samoloty miały wystartować na jesieni 2011 roku. Z powodu licznych technicznych usterek, w tym niesprawnej instalacji przeciwpożarowej, termin otwarcia lotniska kilkakrotnie przesuwano.

Port lotniczy będzie za mały


Nowy port lotniczy obliczony jest na obsługę 27 mln pasażerów rocznie. Już teraz wiadomo, że pojemność portu będzie wkrótce zbyt mała, a liczba pasażerów może wzrosnąć do 37 mln.

Budżet budowy przekroczony dwukrotnie


Budowa lotniska pochłonie zapewne co najmniej 5,4 mld euro, czyli dwukrotnie więcej niż zakładał pierwotny kosztorys.

Nowy port lotniczy Berlina ma być trzecim co do wielkości w Niemczech po Frankfurcie nad Menem i Monachium. To największa inwestycja infrastrukturalna w Niemczech w ostatnich latach.

BER synonimem niemieckiej fuszerki?


Udziałowcami spółki budującej lotnisko jest skarb państwa oraz kraje związkowe Berlin i Brandenburgia. Ciągnąca się latami budowa BER stała się symbolem niezdolności władz RFN i Berlina do realizacji prestiżowej inwestycji.

PAP, jk

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej