X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
more_horiz
Gospodarka

Remont: jak zabezpieczyć się przed problemami z fachowcami?

Ostatnia aktualizacja: 21.07.2017 09:32
Wakacje to nie tylko czas licznych wyjazdów urlopowych, ale również wielu remontów, które nie zawsze muszą być koszmarem.
Audio
  • O tym, jak przygotować umowę z fachowcami, żeby remont nie okazał się koszmarem mówili w audycji "Pogotowie konsumenckie" w Polskim Radiu 24: Paulina Rutkowska, prawniczka specjalizująca się w prawach konsumenta i Michał Herde, prezes Warszawskiego Oddziału Federacji Konsumentów (Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Remontzdj. ilustracyjne
Remont/zdj. ilustracyjneFoto: zlikovec/Shutterstock.com

Warto jednak zabezpieczyć się na różne okoliczności i odpowiednio przygotować, radzi Paulina Rutkowska, prawniczka specjalizująca się w prawach konsumenta.

- Przede wszystkim musimy pamiętać, że jeżeli już decydujemy się na remont, to po pierwsze powinniśmy skorzystać z usługi fachowca, który jest zaufany, polecony, a jeśli takiego nie mamy, to powinniśmy prześledzić jakieś portfolio danego fachowca, jego historię wcześniejszych remontów, żeby wiedzieć, na co się decydujemy. Co więcej polecam, żeby za każdym razem podpisywać umowę z fachowcami – radzi rozmówczyni Polskiego Radia 24.

Jaką umowę podpisać z fachowcem?

Mogą być dwa rodzaje umów - w zależności od wykonywanych prac.

Paulina Rutkowska Możemy zakwalifikować prace remontowe co do zasady jako umowę o dzieło albo umowę o roboty budowlane.

- Możemy zakwalifikować takie prace remontowe co do zasady jako umowę o dzieło albo umowę o roboty budowlane. Jeżeli mamy do czynienia z drobnymi remontami albo pracami polegającymi na położeniu posadzki, odnowieniu łazienki, położeniu płytek, pomalowaniu ścian, czyli są to takie typowe prace remontowe, to jest to wówczas umowa o dzieło. Z drugiej strony, jeżeli mamy do czynienia z rozbudową całej nieruchomości, przebudową danego obiektu, wówczas zawieramy umowę o roboty budowlane. Ta umowa jest dosyć specyficzna, ponieważ tutaj wykonawca zobowiązuje się do przebudowy, czy wybudowania, czy też rozbudowy obiektu budowlanego nie w oparciu o własną wiedzę, czy własne doświadczenie, ale w oparciu o przepisy prawa budowlanego. To odróżnia umowę o roboty budowlane od umowy o dzieło. Kiedy zawieramy tę ostatnią, to liczymy tylko na doświadczenie i wiedzę fachowca, który będzie nam ten remont wykonywał – wyjaśnia ekspertka.

Co w takiej umowie powinno się znaleźć?

I jak dodaje, umowy powinny być zawierane na piśmie.

- Przede wszystkim skupmy się w nich na obwarowaniach dotyczących np. płatności zaliczek, wynagrodzenia za umówione dzieło, terminów. Możemy to ustalić dowolnie. Zachęcam również do ustalenia, kto będzie i na jaki koszt dostarczał materiał, a także do wprowadzenia jakieś kary umownej za opóźnienie. To jest taka sytuacja bardzo typowa i wówczas, kiedy mamy karę umowną oszczędzamy sobie stresu polegającego na wyliczeniu szkody. Za każdy dzień opóźnienia możemy sobie wyliczyć dany procent od całości wynagrodzenia fachowca – radzi Paulina Rutkowska.

Uwaga na podejrzanie tanie ekipy remontowe

Nie wybierajmy też podejrzanie tanich ekip remontowych, bo ostatecznie i tak możemy zapłacić więcej, przestrzega Michał Herde, prezes Warszawskiego Oddziału Federacji Konsumentów.

Michał Herde Nie da się jednocześnie tanio, szybko i dobrze.

- Nie da się jednocześnie tanio, szybko i dobrze. Jeżeli nastawiamy się, że uda nam się w ten sposób to zrealizować, to sporo ryzykujemy. To jest tak jak z nabyciem każdego innego towaru czy usługi. Najpierw sprawdzamy spokojnie rynek, odrzucamy od razu te oferty, które są podejrzanie tanie i bierzemy coś ze średniej półki, zwłaszcza jeżeli jakaś ekipa jest polecana, np. nasi znajomi już z niej korzystali. Tak dokonujemy wybory – mówi ekspert.

Pamiętajmy również, że bez podpisanej umowy z ekipą budowlaną, w razie jakichkolwiek problemów ciężko nam później będzie udowodnić, na co faktycznie się umawialiśmy.

Dominik Olędzki, awi

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Mieszkania używane sprzedają się lepiej niż nowe

Ostatnia aktualizacja: 07.06.2017 10:34
Deweloperzy cieszą się z rekordowej sprzedaży nowych mieszkań, ale nadal większość nieruchomości, jakie kupujemy, to mieszkania używane.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Przed wakacyjnym wyjazdem poznaj swoje prawa. Brak widoku na morze też można reklamować

Ostatnia aktualizacja: 30.06.2017 10:05
Wakacje planujmy z głową - przestrzegają eksperci. Już po raz ósmy ponad 40 instytucji wspólnie przypomina konsumentom, o czym pamiętać w czasie urlopu, żeby wrócić z niego z miłymi wspomnieniami, a nie pustym portfelem.
rozwiń zwiń