Kongres Impact Fintech'17. Głównym urządzeniem, za pośrednictwem którego będziemy korzystali z banku, będzie smartfon
Jaka przyszłość czeka sektor bankowy w Polsce i w jakim kierunku będzie się on zmieniał – o tym m.in. dyskutowano na Kongresie Impact Fintech’17 w Katowicach.
2017-12-07, 11:53
Posłuchaj
Kongres zgromadził przedstawicieli rządu i instytucji publicznych, prezesów największych przedsiębiorstw finansowych oraz przedstawicieli startupów z Polski i ze świata, którzy dyskutują o przyszłości sektora innowacyjnych finansów – tzw. branży fintech.
Polskie banki w innowacyjnej czołówce
W światowej czołówce nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązań są polskie banki, a rozwiązania, jakie wprowadzają, inspirują konkurencyjne banki w Europie. O tym na antenie radiowej Jedynki mówili goście Justyny Golonko.
Grzegorz Micyk z Finiaty.pl zauważył:
– Banki w Polsce przez to, że rozwijały się w zupełnie innym środowisku i zaczynały od zera, są bardzo nowoczesne, więc ta zmiana, (...) będzie polegała na tym, że bank zacznie współpracować z mniejszymi podmiotami, które będą w stanie dostarczyć usługi szybciej, które będą komplementarne dla oferty, którą ma bank, a które dla banku będą trudne do zrobienia od samego początku ze względu na koszty (...). W Polsce widać bardzo dużą chęć ze strony banków na współpracę z fintechami, żeby oferta była coraz bardziej atrakcyjna.
REKLAMA
Banki i fintechy ramię w ramię
Ta współpraca będzie się rozszerzać – tak by bankowość nadążała za nowinkami i trendami na rynku – dodał Przemysław Gdański, prezes BGŻ BNP Paribas. Jak zauważył, banki będą się zmieniać i za kilkanaście lat będą wyglądały inaczej. Zdaniem rozmówcy – fintechy są bardziej szansą rozwoju dla bankowości niż zagrożeniem, a dzięki nim uda się dodać do tego co istnieje dzisiaj nowatorskie rozwiązania.
Zyska na tym też klient – bo w rezultacie będzie miał dostęp do innowacyjnej, ciekawej ale też wygodnej usługi – ocenił – Grzegorz Micyk.
– Pojawią się aplikacje, które będą ściągały dane z bardzo dużej ilości banków i banki będą się tymi danymi dzieliły, a klienci będą mieli większą władzę nad swoimi danymi i nad tym, co się z nimi dzieje. Koszty usług bankowych nie powinny wzrosnąć, a klienci będą mieli wybór, gdzie wydawać pieniądze i będą to mogli robić w sposób bardziej świadomy.
Bank w tle
Nasze banki też czeka duża zmiana. Banki nie znikną, ale by skutecznie obsługiwać nowego klienta muszą się zmienić – dodaje Marcin Chruściel z Orange Finance.
REKLAMA
Przykładem – zdaniem rozmówcy – jest to, że np. wszystkie usługi bankowe, dotąd robione w oddziałach, a potem w internecie zostało przeniesione do jednej małej aplikacji w telefonie.
- Wszystkie usługi bankowe, dotąd świadczone w oddziałach, a potem w internecie zostały przeniesione do jednej małej aplikacji w telefonie, mówi gość Polskiego Radia.
Według Chruściela – wszystko będzie podlegało automatyzacji w wygodzie płatności, a rola bankowości będzie się sprowadzała do tego, żeby zabezpieczyć ten cały system, by był dla klienta bezpieczny.
Zdaniem ekspertów w przyszłości podstawowym urządzeniem, za pośrednictwem którego będziemy korzystali z banku, będzie smartfon, ale to nie oznacza, że oddziały banków zupełnie znikną z rynku. Część klientów nadal będzie chciała mieć osobisty kontakt z instytucją, której powierza swoje pieniądze.
REKLAMA
Justyna Golonko, Akkal, NRG
REKLAMA