Ograniczyć biurokrację przy budowie tuneli kolejowych. Resort infrastruktury chce zmiany przepisów
Sejmowa komisja infrastruktury przyjęła projekt zmian w ustawie o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" oraz w ustawie o transporcie kolejowym, które mają usprawnić budowę tuneli kolejowych i poprawić opiekę nad zabytkami kolejnictwa.
2018-02-27, 12:02
Posłuchaj
Przepisy zamiast wywłaszczenia przewidują ograniczenie prawa własności za odszkodowaniem. Ma to umożliwić PKP PLK na przykład eksploatację i utrzymanie tunelu, budowanego pod czyjąś nieruchomością.
Biurokracja spowalnia inwestycje
Jak wyjaśnił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, dziś budowa tuneli kolejowych, szczególnie w miastach wiąże się z dużą biurokracją. Właścicieli nieruchomości nad tunelami trzeba wywłaszczyć, a następnie przejęte nieruchomości, po przeprowadzeniu inwestycji sprzedać.
Po zmianie prawa w księdze wieczystej będzie umieszczany zapis o prawie do budowy i eksploatacji tunelu, położonego na przykład pod kamienicami. Właściciele będą mogli liczyć na odszkodowanie w związku z takim ograniczeniem prawa własności.
Kolejowe dziedzictwo
Resort chce też ułatwić działalność organizacjom zajmującym się dziedzictwem kolejowym. PKP i inne kolejowe spółki będą mogły nieodpłatnie przekazywać organizacjom pozarządowym na przykład stare lokomotywy, bądź wagony.
REKLAMA
Podobne rozwiązania inwestycyjne funkcjonują na przykład w krajach skandynawskich, w Hiszpanii, Czechach czy na Węgrzech.
IAR, ak, NRG
REKLAMA