EKG: digitalizacja, czyli nowy trend w energetyce

Internet rzeczy, inteligentne domy i inteligentne sieci - to wszystko już funkcjonuje na świecie i zmienia sposoby zarządzania przedsiębiorstwami i ich produktami, a także wpływa na modele biznesowe - również w energetyce - ocenili uczestnicy panelu o energetyce podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

2018-05-16, 11:07

EKG: digitalizacja, czyli nowy trend w energetyce
Jeśli chodzi o digitalizację w energetyce, to najwięcej do zrobienia jest w obszarze dostaw energii elektrycznej do klientów - mówili uczestnicy EKG w Katowicach.Foto: PIXABAY

Jak zauważył prezes zarządu spółki Enea, Mirosław Kowalik, największe pole do popisu jeśli chodzi o digitalizację w energetyce, jest w obszarze dostaw energii elektrycznej do klientów. „Klient jest w centrum naszej uwagi. Musimy sprostać jego oczekiwaniom, mówimy o Internecie rzeczy, o obsłudze jego urządzeń w taki sposób, by jak najbardziej efektywnie wykorzystywać energię. Chcemy wyposażyć klienta w narzędzia, które dają mu optymalny wariant wykorzystania energii elektrycznej, czyli jak najtańszy” - powiedzial Kowalik.

Jaki model biznesowy?

Zaznaczył, że ta sytuacja powoduje „pewien dylemat”. „Robimy wiele analiz o tym, jaki optymalny model biznesowy wprowadzić, by klienta przekonać do siebie i świadczyć mu takie doradztwo i urządzenia, by był zadowolony i nie zmieniał dostawcy energii elektrycznej. Jednocześnie jako firma zintegrowana chcielibyśmy jak najwięcej energii sprzedawać” - dodał. 

Prezes Enei mówił, że firma inwestuje w automatyzację sieci, a nowy blok energetyczny Enei w Kozienicach jest „mocno zautomatyzowany”, co pozwoliło na wyeliminowanie wielu ręcznych prac. Jak wyjaśnił, oprzyrządowanie jest bardzo zaawansowane technologicznie, co pozwala na odczytywanie wielu informacji pomocnych w bieżącej i długofalowej diagnostyce.

Jak wykorzystać zebrane dane?

Uczestnicy panelu zgodzili się, że digitalizacja w energetyce ma znaczenie w kontekście zbierania danych i analizowania ich. 

W ocenie Jarosława Dybowskiego, dyrektora wykonawczego ds. energetyki w PKN Orlen, jeszcze nie ma pewności, czy te zbierane obecnie dane, będą od razu wykorzystywane, jednak już teraz są one wartością, bo w przyszłości będą narzędzia, które pozwolą je jak najlepiej wykorzystać.

Kamil Kamiński, wiceprezes Tauron Polska Energia S.A., podkreślił, że dane są istotne, choć ich zbieranie to duży koszt dla firm. „Musimy dobrze zarządzać wiedzą o kliencie, tak, aby jedynym źródłem informacji o nim nie był billing. Chcemy służyć nie tylko sprzedażą, ale i doradztwem” - powiedział. Podobne zdanie wyraził Gerard Bourland z Veolii, odpowiedzialny za rozwój biznesowy tej spółki w Europie Środkowej i Wschodniej. „Potrzebny jest nam feedback od klienta, by kreować dla niego jak najlepsze warunki” - zaznaczył.

Digitalizacja obniży koszty 

Grzegorz Należyty, dyrektor Power Generation, członek zarządu spółki Siemens, zwrócił uwagę na to, że digitalizacja może wpłynąć na zmniejszenie przestojów w przesyle energii, a to pozwoliłoby „wytwarzać megawaty taniej” i tym samym - obniżyć koszty operacyjne. Dzięki temu, można by oferować klientom lepsze taryfy. „Automatyzacja i digitalizacja, a także analiza danych pozwolą na to, by klienci nie płacili za energię, której nie wykorzystują” - zaznaczył.

PAP, ak, NRG 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej