Ze smartfonem po zakupy. Dominują odzież i obuwie
Choć sklepy tradycyjne pozostają najpopularniejszym kanałem sprzedaży w Polsce, to liczba osób kupujących za pomocą urządzeń mobilnych szybko rośnie. 17 proc. Polaków robi zakupy poprzez smartfona przynajmniej raz w tygodniu, a 7 proc. - codziennie – wynika z raportu firmy doradczej PwC.
2018-06-13, 12:04
Według raportu "Polacy na zakupach. 5 filarów nowoczesnego handlu", rynek sprzedaży internetowej w Polsce dynamicznie się rozwija. W 2018 roku osiągnie, jak wynika z prognoz, wartość ok. 45 mld zł, a w 2020 r. może przekroczyć 60 mld zł. "Udział handlu realizowanego w internecie w stosunku do handlu detalicznego ogółem stanowi około 5 proc., lecz w najbliższym czasie będzie zbliżać się do średniej globalnej, która wynosi 10 proc." - czytamy.
Zmieniają się zwyczaje
"Transformacja cyfrowa odmieniła zwyczaje zakupowe, odległość straciła na znaczeniu, stopniała lojalność wobec marek" – skomentował Krzysztof Badowski z PwC podczas prezentacji raportu. Jak wskazał, w ostatnich latach zmalała liczba konsumentów robiących zakupy za pośrednictwem komputerów stacjonarnych. Dodał, że coraz częściej dokonujemy zakupów w drodze - np. w metrze.
"O ile na świecie w 2013 roku korzystało z komputerów (przynajmniej raz w tygodniu) 27 proc. uczestników badania, o tyle w bieżącym badaniu takich wskazań było już tylko 20 proc." - powiedział. Dodał, że w naszym kraju wskaźnik ten wyniósł w 2018 roku 23 proc, a komputery są coraz częściej zastępowane przez urządzenia mobilne. "W Polsce zakupów z użyciem smartfona dokonuje przynajmniej raz w tygodniu 17 proc. badanych (9 proc. rok temu), a 7 proc. konsumentów robi to codziennie" - wyliczył.
Rośnie popularność płatności mobilnych
Najpopularniejszymi towarami kupowanymi w Polsce przez internet są odzież i obuwie (79 proc. konsumentów kupiło je on-line przynajmniej raz w ciągu roku), kosmetyki (75 proc.), książki, muzyka, filmy i gry wideo (73 proc.), meble i wyposażenie domu (62 proc.) oraz komputery i elektronika (61 proc.). A najrzadziej - produkty spożywcze (47 proc.).
Z przedstawionych danych wynika też, że szybko rośnie popularność płatności mobilnych. "Obecnie już 39 proc. konsumentów z Polski chętnie opłaca codzienne zakupy korzystając z płatności mobilnych" - wskazał Badowski.
Z kolei najczęściej wykorzystywanym źródłem do szukania inspiracji zakupowych są , jak wskazała Marta Marczak z PwC, media społecznościowe. Korzysta z nich 58 proc. polskich konsumentów. Wysoko w tym zestawieniu znajdują się także porównywarki cen, które odwiedza obecnie 43 proc. internautów, choć ich popularność znacznie zmalała w porównaniu z poprzednim rokiem (wówczas wskaźnik ten wynosił 60 proc.).
ak, NRG
REKLAMA