Rosną parki handlowe. Pora na mniejsze miejscowości

Powierzchnia parków handlowych w Polsce na koniec marca tego roku wyniosła blisko 1,52 mln metrów kw. Do końca roku może przybyć kolejne 170 tys. m kw. Większość nowych inwestycji dotyczy małych miast - wynika z raportu "Parki handlowe w Polsce".

2019-04-09, 11:45

Rosną parki handlowe. Pora na mniejsze miejscowości
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Pixabay

Jak informuje raport CBRE i Trei Real Estate Poland, ponad połowę (56 proc.) nowej powierzchni w parkach handlowych oddano w I kwartale 2019 r w miastach aglomeracyjnych, jednak udział powierzchni w średnich miastach (od 100 tys. do 200 tys. mieszkańców) i małych miastach (poniżej 100 tys. mieszkańców) stopniowo rośnie.

Po galeriach czas na parki

Eksperci CBRE szacują, że "w tym roku nowa podaż osiągnie poziom 170 tys. m kw., natomiast w 2020 r. może przynieść co najmniej kolejne 120 tys. m kw. powierzchni parków handlowych".

- Uwaga inwestorów jest skupiona w szczególności na mniejszych miejscowościach, gdzie tego typu formaty często pełnią rolę jedynego centrum handlu w mieście. Obecnie większość projektów w budowie znajduje się w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców - podali.

W raporcie podkreślono, że parki handlowe w Polsce rozwijają się w coraz szybszym tempie, stanowią kolejny krok w ewolucji formatów handlowych, z dużym potencjałem dynamicznego rozwoju.

Alternatywne możliwości rozwoju

- Po dominacji wielkoskalowych galerii handlowych w największych miastach, centrów handlowych zlokalizowanych na obrzeżach miast, a następnie regionalnych galerii handlowych w średnich miastach, deweloperzy i inwestorzy szukają obecnie alternatywnych koncepcji handlowych, w które mogliby zainwestować - dodano.

Autorzy analizy zaznaczyli, że "ze względu na rosnący poziom nasycenia powierzchni w centrach handlowych w dużych miastach oraz zakaz handlu w niedziele, który najbardziej dotyka galerie handlowe, coraz większa grupa najemców poszukuje alternatywnych możliwości rozwoju. W centrach śródmiejskich najwyższy wskaźnik odwiedzin przypada na dni od piątku do niedzieli. W parkach handlowych jest odwrotnie - najlepsze obroty obiekty te odnotowują w ciągu tygodnia."

PAP, ak, NRG 

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej