PKN Orlen i Pesa pracują nad lokomotywą towarową na wodór
Wodór to jedno z kluczowych źródeł czystej energii wspieranych przez Unię Europejską w celu budowy gospodarki zeroemisyjnej. Technologia wodorowa staje się coraz popularniejsza w sektorze transportu szynowego w całej Europie. Nad jej wykorzystaniem pracują także polskie firmy.
2019-12-13, 13:40
Współpraca Orlenu i bydgoskiej Pesy obejmie wymianę informacji oraz badania, które doprowadzą do opracowania przez Pesa Bydgoszcz pojazdu szynowego wyposażonego w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych. Po pozytywnych testach pojazdy zasilane wodorem zostaną skomercjalizowane.
– Paliwowe ogniwa wodorowe to bardzo obiecująca technologia w transporcie kolejowym, a współpraca z największym producentem paliw w regionie w tym zakresie daje nam niepowtarzalną okazję do wdrożenia rozwiązań o dużym stopniu skalowalności. Na początek będą to lokomotywy towarowe z napędem wodorowym. Docelowo będziemy mogli wyprodukować całkowicie bezemisyjny zespół trakcyjny przeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego – powiedział Krzysztof Zdziarski, wiceprezes Pesa Bydgoszcz ds. operacyjnych.
45 ton wodoru na godzinę
Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek zapowiedział, że rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego w zakładzie w Trzebini, które wykorzystywane będzie do napędu pojazdów elektrycznych, w tym lokomotyw, planowane jest w 2021 r. Już dzisiaj Orlen, w ramach grupy kapitałowej, w procesie produkcyjnym wytwarza blisko 45 ton wysokiej jakości wodoru na godzinę.
Powiązany Artykuł
![PKP IC Pendolino Pociąg Potiag Potiah UA.jpg](http://static.prsa.pl/images/1735f7bd-ab71-4296-a085-119e0e62e8cb.jpg)
Budowa Kolei Dużych Prędkości. Pociągi będą osiągać 250km/h
– Prowadzimy sprzedaż tego surowca dla aut osobowych na dwóch stacjach w Niemczech. Niebawem wodór zatankować będą mogli także kierowcy samochodów osobowych w Czechach, bowiem Unipetrol z Grupy Orlen w przyszłym roku rozpocznie budowę trzech stacji wodorowych – mówi Józef Węgrecki, członek zarządu koncernu ds. operacyjnych. – Teraz rozszerzamy nasz potencjalny rynek zbytu również o transport szynowy, który w przyszłości będzie miał znacznie większe zapotrzebowanie na wodór niż transport samochodowy.
REKLAMA
Szansa na czyste środowisko
W opinii wielu ekspertów pojazdy napędzane wodorem to przyszłość motoryzacji i transportu publicznego. Technologia ta jest sukcesywnie wdrażana w wielu krajach świata. Niedawno pojazdy tego typu zamówili niemieccy przewoźnicy, a rząd niemiecki ma pokryć aż 40 proc. kosztów paliwa wodorowego, a technologia wodorowych ogniw paliwowych najbardziej rozpowszechniona jest w Japonii oraz w Kalifornii. Zresztą przykładów wdrożenia nie brakuje także w naszym kraju.
Na początku października PKN Orlen poinformował, że wraz z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią będzie współpracować na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego napędzanego wodorem. Podkreślił wtedy, że współpraca ta będzie odpowiedzią koncernu na wyzwania związane z redukcją smogu i poprawą jakości powietrza w Polsce.
– Wodór jest paliwem, które daje szansę na to, aby kolejne pokolenia mogły żyć w czystszym środowisku. Jego zaletą jest też stosunkowo duży zasięg i krótki czas tankowania, dlatego idealnym będzie wykorzystywanie tego paliwa do pracy ciężkich pojazdów szynowych – ocenia Józef Węgrecki.
PAP/DoS/PR24
REKLAMA
REKLAMA