Eksperci: automatyzacja transportu drogowego przyniesie ponad 50 mld zł oszczędności

Automatyzując transport drogowy można uniknąć w Polsce kosztów rzędu 51 mld zł rocznie związanych z wypadkami i kolizjami – szacuje Polski Instytut Ekonomiczny. Do tego dochodzi 2,4 mld zł rocznie możliwych oszczędności dla branży logistycznej dzięki zredukowaniu kosztów paliwa i wynagrodzeń.

2020-05-06, 15:20

Eksperci: automatyzacja transportu drogowego przyniesie ponad 50 mld zł oszczędności
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: VanderWolf Images/Shutterstock

Z raportu "Autonomiczny transport przyszłości", przygotowanego przes Polski Instytut Ekonomiczny i Ministerstwo Infrastruktury wynika, że światowa branża pojazdów autonomicznych już za 6 lat może być warta nawet 557 mld dolarów.

Według autorów analizy mobilność, multimodalność, współdzielenie, ekologia i autonomia to najważniejsze megatrendy, które kształtują dynamiczne zmiany zachodzące w ostatnich latach w transporcie.

Czeka wiele wyzwań

– W okresie 2011-2016 mogliśmy zaobserwować 42-proc. średnioroczny wzrost liczby patentów w obszarze technologii pojazdów autonomicznych. 58 proc. Polaków spodziewa się pojawienia się na naszych drogach pojazdów w pełni autonomicznych w najbliższych 15 latach. Zanim jednak do tego dojdzie, czeka nas szereg wyzwań do przezwyciężenia: technologicznych, finansowych, ale też i legislacyjnych – czytamy w opracowaniu.

REKLAMA

Wyzwaniem i kosztem będzie dopasowanie infrastruktury do potrzeb pojazdów autonomicznych, w tym uzbrojenie jej w odpowiednie czujniki, a być może też przebudowa w szerszym zakresie.

– Wyposażenie w czujniki wszystkich istniejących dróg twardych o ulepszonej nawierzchni w Polsce kosztowałoby ok. 55 mld zł, w tym 3,8 mld zł przypadłoby na drogi krajowe i szybkiego ruchu – wyliczył analityk z zespołu gospodarki cyfrowej Polskiego Instytutu Ekonomicznego Jacek Grzeszak.

Według Instytutu kolejnym wyzwaniem będzie nacisk na obronę przed cyberzagrożeniami, takimi jak możliwość zdalnego przejęcia kontroli nad pojazdem czy cyberszpiegostwo. Ponadto niezbędne będzie stworzenie odpowiednich przepisów, które uregulują kwestię odpowiedzialności za ewentualne szkody, a także zasad wspólnego korzystania z infrastruktury transportowej przez pojazdy różnego typu.

W raporcie czytamy także, iż obecnie najbardziej intensywny postęp w obszarze transportu autonomicznego w Polsce dotyczy dronów.

REKLAMA

– W 2018 r. na terenie Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej powstał Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów. To wspólna inicjatywa strony rządowej i metropolii na rzecz rozwoju miejskiego transportu dronowego, w tym także transportu autonomicznego – tłumaczy Małgorzata Darowska, pełnomocnik ministra infrastruktury ds. bezzałogowych statków powietrznych i programu CEDD.

Przełożenie na polską gospodarkę

W ocenie autorów raportu, rewolucja w obszarze transportu drogowego może w pierwszej kolejności dotyczyć transportu towarów na długie dystanse.

– Polskie firmy mają największy udział w rynku spedycyjnym UE, więc zmiany w tym obszarze będą miały spore przełożenie na polską gospodarkę – zauważa Jacek Grzeszak.

Jednak bolączką zgłaszaną przez polski sektor logistyczny są trudności w znalezieniu pracowników, a automatyzacja może być odpowiedzią na te problemy, jednak na drodze do takiej zmiany będzie stała rozdrobniona struktura sektora. Małe firmy nie mogą sobie pozwolić na wprowadzanie kosztownych, nowych rozwiązań i dlatego znajdują się w gorszej pozycji od ich większych konkurentów.

REKLAMA

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/akg/DoS

 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej