Powrót do sklepów. Deloitte o zmianie zakupowych zachowań

2020-05-18, 13:30

Powrót do sklepów. Deloitte o zmianie zakupowych zachowań
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Pixabay

35 proc. handlowców uważa, że zmiana zachowań klientów w związku z epidemią będzie duża - piszą eksperci firmy Deloitte. Odpowiednie wykorzystanie nowych technologii oraz przyjęcie zaktualizowanych założeń modelowania popytu pozwoli detalistom wyjść tej zmianie naprzeciw - oceniają.

Według uczestników przeprowadzonego na początku maja badania "Powrót do sklepów. W poszukiwaniu "zdrowego formatu" dla pracowników i klientów", sklepy w Polsce są dobrze (46 proc.) lub bardzo dobrze (7 proc.) przygotowane do bezpiecznej obsługi klientów w obecnej sytuacji.

Jedna trzecia (33 proc.) ankietowanych uznała, że przygotowanie sklepów jest przeciętne, natomiast 13 proc. odpowiadających oceniło je jako złe.
Według Deloitte, w wyniku wprowadzanych kolejno ograniczeń, rynek retail podzielił się na dwie grupy.

Powiązany Artykuł

galeria handlowa sklepy EN 1200.jpg
Zmierzch galerii handlowych? Eksperci: po pandemii będą "głębokie zmiany"

Pierwsza to placówki, które mogły funkcjonować przy wprowadzeniu określonych środków bezpieczeństwa, takich jak ograniczenie liczby osób przebywających w sklepie czy dezynfekcja półek sklepowych.

Dwa rodzaje problemów

Drugą grupą są placówki, które bezterminowo musiały zawiesić stacjonarną działalność handlową. Tym samym powstały dwie grupy problemów i wyzwań, z którymi muszą się zmierzyć detaliści - czytamy.

Z badania wynika, że większość - 55 proc. uważa, że zmiana zachowań zakupowych konsumentów będzie ograniczona i towarzyszyć jej będzie rozwój usług e-commerce. Ponad jedna trzecia ankietowanych (35 proc.) uznała, że zmiana będzie duża, a jedynie 5 proc. respondentów było zdania, że zmiana ma charakter krótkotrwały.

Odwrotu od zakupów nie będzie

Tyle samo osób stwierdziło, że nie wiadomo, czego można się spodziewać. Nikt nie wskazał masowego odwrotu klientów od zakupów w sklepach stacjonarnych - czytamy.

Zdaniem Anny Bystrek z zespołu Doradztwa Strategicznego Deloitte, nawyki zakupowe konsumentów są w nich na tyle mocno zakorzenione, że będą szukali jak najwięcej okazji i możliwości powrotu do starych przyzwyczajeń. - Z pewnością jednak w niektórych sektorach przyspieszy rozwój e-commerce - ocenia ekspertka.

>>> CZYTAJ TAKŻE Kiedy otwarcie centrów handlowych? Właściciele galerii rozmawiają z władzami

Według ekspertów Deloitte, w obliczu ograniczeń w dostępie do sklepów niespożywczych, konsumenci zaczęli szukać alternatywnych kanałów zakupowych. Dlatego – jak wskazują – tak ważne jest powzięcie przez detalistów nowych metod zarządzania sprzedażą.

Wkroczą technologie

- Jedną z nich jest agile-commerce, które zakłada między innymi automatyzację procesu obsługi. Inne ciekawe rozwiązanie to model BOPIS (Buy Online, Pick-up In Store), który umożliwia klientom zamówienie produktów online i ich odbiór w sklepie. Technologia i jej możliwości zyskują jednak na znaczeniu już na początku ścieżki zakupowej - czytamy.

Uczestnicy badania zadeklarowali, że najczęściej wykorzystują urządzenia elektroniczne przy poszukiwaniu i ocenie produktów (60 proc.). Prawie jedna trzecia (30 proc.) odpowiedziała, że będzie to etap zakupów oraz dokonywania transakcji. Pozostałe 10 proc. wskazało budowanie świadomości i zainteresowania.

Reagować elastycznie

Z badania Deloitte wynika ponadto, że zdecydowana większość (70 proc.) respondentów deklaruje, że ich organizacje przygotowały różne scenariusze operacyjne dotyczące koordynacji działań w firmach, aby elastycznie reagować na rozwój sytuacji.

Jednocześnie 55 proc. firm powołało centrum kryzysowe do koordynacji działań, a 40 proc. ocenia, że jest przygotowane do monitorowania sytuacji we wszystkich sklepach. 13 proc. ankietowanych określiło obecne działania za skoncentrowane na „gaszeniu pożarów”, natomiast 10 proc. przyznało, że działa według dotychczasowych procesów i struktur - czytamy.

PAP, PR24, akg

Polecane

Wróć do strony głównej