MFiPR: blisko pół mld złotych z Funduszy Europejskich na śródlądowe szlaki wodne
Dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko pozwoli na zmodernizowanie śluz, sterowni, awanportów i innych obiektów hydrotechnicznych na Odrze w województwie opolskim - poinformowało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Inwestycje te zwiększą dostępność transportowa oraz poprawią usługi związane z przewozem pasażerów i towarów na Odrze.
2020-08-19, 13:50
Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Gliwicach trzy umowy o dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na modernizację i budowę obiektów hydrotechnicznych na stopniach Krapkowice, Januszkowice i w Ujściu Nysy. Łączna wartość projektów to 552 miliony złotych, z czego 85 procent zostanie sfinansowanych ze środków unijnych.
Posłuchaj
– Z Funduszy Europejskich dofinansowujemy coraz większą liczbę inwestycji pozwalających na wykorzystywanie alternatywnych szlaków komunikacyjnych, jakimi są śródlądowe drogi wodne.
Łącznie w Programie Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 zostanie przeznaczonych 1,1 miliarda złotych na realizację 12 tego typu projektów. To potężny zastrzyk nowych środków na rzecz rozwoju transportu śródlądowego w Polsce – powiedziała Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej, która uczestniczyła w podpisaniu umów.
REKLAMA
Dzięki inwestycji na stopniach wodnych Krapkowice i Januszkowice będzie możliwe zwiększenie ich dostępności transportowej oraz poprawa usług przewozu pasażerów i towarów, na co pozwoli utrzymanie parametrów infrastruktury hydrotechnicznej w trzeciej klasie drogi wodnej.
W ten sposób poprawią się warunki i bezpieczeństwo żeglugi na Odrzańskiej Drodze Wodnej. Łączny koszt obu inwestycji to ponad 390 milionów złotych, z czego dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 332 miliony złotych.
Powiązany Artykuł
Wsparcie dla średnich firm. Rekordowe zainteresowanie dotacjami na podatek obrotowy
Z kolei inwestycja w Ujściu Nysy to rozbiórka jazu kozłowo-iglicowego i budowa jazu klapowego. Dzięki temu poprawi się jakość obsługi i niezawodność stopnia wodnego Ujście Nysy. Wprowadzenie usprawnień eksploatacyjnych umożliwi bezawaryjne manewrowania zamknięciami i piętrzenie wody na potrzeby śluz.
REKLAMA
Posłuchaj
Głównym celem projektu jest udrożnienie szlaku żeglownego i dostosowanie odcinka Odrzańskiej Drogi Wodnej do parametrów III klasy drogi wodnej oraz przywrócenie możliwości transportowych przez zapewnienie stałego i stabilnego poziomu piętrzenia wody.
Zmodernizowana infrastruktura pozwoli także na sprawną migrację ryb. Całkowita wartość projektu to ponad 161 milionów złotych, a dofinansowanie z UE wyniesie ponad 137 milionów złotych.
MFiPR, IAR, PR24, akg
REKLAMA