Prace przy budowie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej idą pełną parą. Będą kontynuowane również zimą
Przekop Mierzei Wiślanej postępuje zgodnie z harmonogramem. W rejonie Zatoki Gdańskiej pogłębiany jest akwen w okolicach basenu portu osłonowego, by statki mogły dowozić kamień hydrotechniczny ze Skandynawii. Rozpoczęto także tworzenie narzutów kamiennych nasady falochronu zachodniego i wschodniego.
2020-10-09, 11:00
– Przekop Mierzei Wiślanej to strategiczna inwestycja dla naszego kraju. Bardzo się cieszę, że minister Marek Gróbarczyk ją przygotował i realizuje. Dzięki niej Elbląg i okoliczne porty, a także całe województwo warmińsko-mazurskie zyskają nowe szanse rozwojowe. Te szanse wynikają także z inwestycji drogowych, takich jak drogi S7 i S16, jak i inwestycji kolejowych: w linie kolejowe i dworce. Wspólne budujemy spójną sieć komunikacyjną i łączymy Polskę, aby rozwój naszego kraju był zrównoważony i sprawiedliwy – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Budowa kanału nie przeszkadza w utrzymaniu ruchu
Nad kanałem powstają dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających nową drogą wodną jednostek.
Powiązany Artykuł

W miejscu przekopu Mierzei powstają falochrony i mosty. Wszystko idzie zgodnie z harmonogramem
Od początku jednym z założeń było zapewnienie priorytetu ruchu kołowego w rejonie kanału żeglugowego.
Nowa droga wodna będzie miała 23 kilometry długości
Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wyniesie blisko 23 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 km, po rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów. Pozostałe 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 m głębokości.
– Obiekty mostowe będą spełniały funkcję usprawnienia komunikacji pomiędzy wschodnią a zachodnią częścią Mierzei Wiślanej – tłumaczy Dominik Wróblewski kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix, generalnego wykonawcy prac.
Konstrukcja przepraw jest stalowa. Długość przęsła to 62 m, szerokość 17 m. Są to mosty obrotowe. W chwili przepływania jednostki przez kanał żeglugowy most będzie się obracał prostopadle do kanału żeglugowego.
Okres zimowy nie przerwie prac przy budowie kanału
Na Zalewie Wiślanym tworzona jest równocześnie sztuczna wyspa.
– Prace w okresie jesienno-zimowym będą kontynuowane zgodnie z harmonogramem. 26 września na terenie budowy odbyła się ceremonia wmurowania kamienia węgielnego w ławie fundamentowej podpory mostu północnego. Tuba z aktem erekcyjnym została wmurowana w budowany przyczółek mostu. Tego samego dnia na budowie odbyło się również posiedzenie Konwentu Morskiego, poświęcone inwestycji – mówi kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Budowa kanału na Mierzei Wiślanej zgodnie z harmonogramem zakończy się w 2022 r.
PolskieRadio24.pl/mi.gov.pl/DoS, jk