Polskie firmy na azjatyckich rynkach perspektywicznych. PAIH wspiera eksporterów

– Chcemy zmieniać dotychczasowe tendencje obecności naszych firm głównie w krajach zachodnich, ważne są dla nas rynki perspektywiczne, czyli region Azji Południowo-Wschodniej – ocenia Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Wymiana handlowa w tej części świata może wzrosnąć do 22 mld dolarów do 2023 r.

2020-11-16, 09:30

Polskie firmy na azjatyckich rynkach perspektywicznych. PAIH wspiera eksporterów
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: shutesrstock, By THICHA SATAPITANON

Pandemia koronawirusa pokrzyżowała realizację stacjonarnych targów i misji, nie odbyły się m.in. główne światowe targi technologiczne Hannover Messe, przełożono termin wystawy EXPO w Dubaju. Obecnie Polska Agencja Inwestycji i Handlu wspiera polskich eksporterów przede wszystkim poprzez wyszukiwanie lokalnych szans eksportowych wynikających z pandemii. Jak wyjaśniają eksperci PAIH tam, gdzie łańcuchy dostaw z Chin zostały zakłócone, polscy przedsiębiorcy mają szanse na nowe kontrakty.

– Mamy pierwsze efekty takiego podejścia – wysyłka polskiej żywności do Singapuru czy narzędzi budowlanych do Stanów Zjednoczonych to największe tego typu kontrakty naszych firm – wylicza rzecznik prasowy Agencji Katarzyna Jedlińska.


Powiązany Artykuł

eksport free 1200.jpg
Wysoka nadwyżka w handlu zagranicznym Polski. Najwyższy poziom od ponad 15 lat

Spotkania online z zainteresowanymi firmami

Przy wsparciu PAIH polscy przedsiębiorcy zawarli w czasie pandemii duży kontrakt IT w Australii. Inne przykłady to eksport produktów spożywczych – głównie mleka w proszku do Wietnamu, sprzętu sportowego na Węgry, kosmetyków do Hiszpanii i Malezji. Łącznie takich kontraktów w tym trudnym czasie mamy niemal 200, a kolejne umowy są w toku.

Agencja pracuje też nad obecnością polskich przedsiębiorców na rynkach perspektywicznych Azji Południowo-Wschodniej, na przykład poprzez aranżowanie spotkań online z zainteresowanymi firmami czy dostarczanie informacji o zapotrzebowaniu na konkretne produkty na danym rynku.

REKLAMA

– Chcemy odwracać dotychczasowe tendencje obecności naszych firm głównie w krajach zachodnich. Bardzo ważny jest dla nas cały region ASEAN – zaznacza Katarzyna Jedlińska.

Według PAIH prognozowana wartość wymiany handlowej między krajami z tej części świata a UE może wzrosnąć o 22 mld dolarów do końca 2023 r.

– Polska może być beneficjentem tego wzrostu – ocenia przedstawicielka PAIH.

Stoiska narodowe PAIH

Od początku pandemii Agencja organizuje tematyczne webinaria z udziałem przedstawicieli zagranicznych sieci handlowych, dystrybutorów czy firm zainteresowanych pozyskiwaniem dostawców z Polski. Eksperci przygotowali specjalistyczne seminaria dla przedstawicieli polskiego biznesu i lokalnych firm z różnych krajów. Łącznie odbyło się już niemal 200 takich spotkań, z których skorzystało ponad 5 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

W tym roku odbyło się także 20 misji gospodarczych pod patronatem PAIH – kilka w tradycyjnej formule, ale większość online.

– W styczniu zorganizowaliśmy wyjazd do Japonii, gdzie zaaranżowaliśmy spotkania i rozmowy 21 polskich firm z 25 lokalnymi przedsiębiorstwami – dodaje rzecznik Agencji, wskazując również na misję wyjazdową do Stanów Zjednoczonych dla firm z sektora odzieży damskiej, połączoną z wizytacją targów COTERIE, spotkaniami B2B.

Z kolei podczas wirtualnych targów międzynarodowych polscy przedsiębiorcy spotykają się z potencjalnymi kontrahentami na stoiskach narodowych PAIH. W tej formule odbyły się m.in. największe targi sektora spożywczego w Ameryce Środkowej Antad&Alimentaria czy ExpoAlimentaria – jedna z najważniejszych imprez w Ameryce Łacińskiej będąca platformą spotkań kluczowych operatorów dystrybucji oraz handlu detalicznego z branży spożywczej. Inny przykład to na e-rozmowy B2B polskich przedsiębiorców z sektora samochodowego z nigeryjskimi importerami w ramach Polish Automotive Sector Virtual Meeting.


Powiązany Artykuł

zakupy sklep jedzenie żywność ceny 1200.jpg
Polska żywność ceniona na świecie. Eksportujemy jej coraz więcej

Wiedza na temat rynków

Pracownicy PAIH są obecni w kilkudziesięciu krajach i w sytuacji ograniczonej możliwości przemieszczania się po świecie, mogą reprezentować przedsiębiorców także na targach stacjonarnych. Na przykład podczas Thaifex Annuga Asia w Tajlandii, tamtejsze biuro Agencji we współpracy z Ambasadą RP prowadziło stoisko narodowe. W trakcie szczytu na Filipinach 2020 European-Philippine Business Summit, przedstawiciele PAIH promowali z kolei polską branżę IT i szeroko rozumianą budowlankę, a na KOIMA Annual CEO Meeting and Seminars w Korei zaprezentowali produkty 30 polskich firm z branży kosmetycznej i spożywczej.

REKLAMA

Równolegle w ramach działań edukacyjnych Agencja przekazuje firmom wiedzę na temat poszczególnych rynków, kwestii dotyczących formalnych różnic legislacyjnych i kulturowych – dodaje Katarzyna Jedlińska.

Agencja opracowała m.in. kilkadziesiąt alertów rynkowych dla przedsiębiorców, w których informuje o szansach i zagrożeniach związanych z pandemią na światowych rynkach.

– W ramach wsparcia dla polskiego biznesu za granicą oraz inwestycji zagranicznych w Polsce prowadzimy też weryfikację kontrahentów, bo widzimy, że rośnie liczba nieuczciwych praktyk i wyłudzeń. Uczestniczymy też w negocjacjach z lokalną administracją, włączamy się w rozwiązywanie problemów logistycznych – podsumowuje przedstawicielka PAIH.

 

REKLAMA

PolskieRadio24.pl/PAP/DoS

 

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej