Sprawniejsza komunikacja urząd-obywatel. Przybywa osób w specjalnym rejestrze

2020-11-16, 16:05

Sprawniejsza komunikacja urząd-obywatel. Przybywa osób w specjalnym rejestrze
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock

Nie minął rok od uruchomienia Rejestru Danych Kontaktowych (RDK), a już dopisało się do niego ponad 5 milionów osób. Jak poinformował wydział komunikacji ministerstwa cyfryzacji - główny cel powstania Rejestru Danych Kontaktowych to usprawnienie komunikacji na linii urząd-obywatel.

- Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Jest też bardzo przydatne. Wystarczy przekazać numer telefonu i adres e-mail, a urzędnicy w ważnych dla nas sprawach, zamiast wysyłać pismo – mogą zadzwonić lub wysłać e-mail - przypomniał minister w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Marek Zagórski.

Dodano, że RDK uruchomiono 22 grudnia 2019 r.; okazuje się, że usługa jest bardzo popularna. - Do dziś swoje dane przekazało do rejestru dokładnie 5 016 960 – tłumaczy Zagórski.

Zgodnie z komunikatem, jeśli obywatel przekaże swój numer telefonu i e-mail do RDK, urzędy - z wyprzedzeniem - mogą poinformować np. o: kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego, przysługujących świadczeniach, zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu, dokumentach gotowych do odbioru.

Dane z RDK możecie w każdej chwili zmienić lub usunąć.

Powiązany Artykuł

1200_kobieta_laptop_shutterstock.jpg
Szybsza i wygodniejsza korespondencja z urzędami. E-doręczenia coraz bliżej

- Przekazując swoje dane do RDK nie musicie się obawiać o ich bezpieczeństwo. Dostęp do nich mają wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy. Nie ma więc ryzyka, że Wasze adres e-mail i numer telefonu wpadną w niepowołane ręce. Wasze dane mogą być wykorzystane jedynie do informowania Was o sprawach administracyjnych - zapewniono.

Dane do RDK można przekazać na dwa sposoby. Wybierając metodę online, wystarczy skorzystać z usługi Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). By to zrobić, trzeba mieć profil zaufany.

- Jeśli chcecie przekazać do RDK swój numer telefonu i adres e-mail – miejcie pod ręką telefon i dostęp do poczty elektronicznej. Teraz wystarczy, że wpiszecie dane w odpowiednie pola, zalogujecie się profilem zaufanym" - wyjaśniono. Dane należy potwierdzić kodami otrzymanymi e-mailem i SMS-em.

Kody te są ważne przez 24h. Należy ich użyć, korzystając z usługi Potwierdź swoje dane kontaktowe w Rejestrze Danych Kontaktowych (RDK).

- Swoje dane możecie przekazać do RDK także offline, czyli wypełniając formularz dostępny w każdym urzędzie gminy. Jednak z uwagi na sytuację epidemiczną zdecydowanie bardziej polecamy działanie online - dodano.

PAP, PR24, akg

Polecane

Wróć do strony głównej