Ekspert: polski rynek biożywności rośnie znacznie szybciej niż na Zachodzie
Żywność ekologiczna jest najszybciej rosnącym segmentem rynku w Polsce, również w pandemii - wskazała ekspertka żywieniowa Sylwia Krupa w oparciu o dane CMR. Dodała, że w epidemii marnuje się wiele produktów kupowanych na zapas, a biożywność charakteryzuje się krótszą przydatnością do spożycia.
2020-12-26, 13:40
Z raportu CMR wynika, że mniejsze sklepy notują udział produktów certyfikowanych w całej sprzedaży poniżej 0,1 proc., podczas gdy w sklepach wielkopowierzchniowych odsetek ten jest nieco większy i stanowi prawie 0,2 proc.
Bioprodukty na fali
- Wartość sprzedaży bioproduktów w III kw. 2020 r. wartość całej sprzedaży, w sklepach małoformatowych była o 25 proc. wyższa w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej, natomiast w supermarketach wzrosła ok. 13 proc. - czytamy w raporcie.
Powiązany Artykuł

Konsumujemy za dużo. Wkrótce możemy potrzebować trzech takich planet jak Ziemia
- Pamiętajmy jednak, że w tym przypadku za ponad 50 proc. wartości sprzedaży odpowiadają alkohole, napoje gazowane i produkty tytoniowe - ocenia dane CMR Sylwia Krupa z portalu edukacjażywieniowa.pl
Wskazała, że chociaż polski rynek żywności ekologicznej wydaje się niewielki w porównaniu z rynkiem innych produktów, co roku znacząco rośnie. - Polski rynek produktów ekologiczny rozwija się znacznie szybciej niż na Zachodzie, gdzie notuje się wzrosty rzędu kilku proc. - dodała. Jak wskazała, podobne tendencje występują w innych krajach Europy Wschodniej, gdzie baza wzrostów jest niższa.
Produkty wegańskie i wegetariańskie coraz popularniejsze
Zdaniem Krupy, Polacy co raz częściej poszukują sposobów na to, aby kupować od lokalnych dostawców i chcą wybierać żywność o jak największym potencjale prozdrowotnym. - Według różnych źródeł, do najczęściej kupowanych grup produktów BIO należą owoce i warzywa, jaja, a także kasze, mąki oraz oleje - podała.
W sklepach najczęściej dostępne są ekologiczne jogurty mleka i innych produktów pochodzenia zwierzęcego, oraz roślinne jak np. zamienniki, hummusy czy pasztety sojowe - dodała.
Jak zaznaczyła, konsumenci coraz chętniej sięgają po produkty wegańskie i wegetariańskie, ale też po dobrej jakości ekologiczne mięsa.
Powiązany Artykuł

Czy musimy marnować żywność?
Wskazując na dane CMR, że produkty z certyfikatem BIO są obecnie dostępne średnio w niemal połowie małych sklepów oraz w każdym supermarkecie, Krupa zaznaczyła, że wiele sklepów wprowadza nowości dostosowane do potrzeb swoich głównych klientów – w tym zestawieniu prowadzą dyskonty, które chcą budować wizerunek kojarzony ze zdrowiem i ekologią.
REKLAMA
Rośnie świadomość żywieniowa Polaków
Według CMR, w III kw. br. klienci sklepów małego formatu mogli wybierać średnio spośród 10 tego typu produktów, a klienci supermarketów z 61 wariantów.
Zdaniem Krupy wraz z rynkiem, rośnie również świadomość żywieniowa w zakresie ekologicznej żywności. Według ekspertki, wielu Polaków zauważyło, że zdrowie budowane przez odpowiedni styl życia jest największym kapitałem.
PAP, PR24, akg
REKLAMA