more_horiz
Gospodarka

Prezes UOKiK: bezpieczne zakupy w sieci to świadomość zagrożeń i odrobina naszego wysiłku

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2021 17:30
- Dziś, w światowym Dniu Konsumenta, apelujemy o zachowanie ostrożności podczas internetowych zakupów. Dlatego uruchomiliśmy specjalną stronę internetową www.konsument.edu.pl, na której można przeczytać, jakie praktyki stosują nieuczciwi sprzedawcy usług lub towarów - powiedział Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w audycji "Ekspres Gospodarczy" w Programie 1 Polskiego Radia. 
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Georgejmclittle/Shutterstock.com

Prezes UOKiK podkreślił, że nowa strona jest formą wirtualnego symulatora, a my dokonując tam zakupów na niby, poznajemy techniki manipulacji stosowane przez oszustów, które są dobrze znane Urzędowi z powodu licznych skarg klientów.

W opinii Tomasza Chróstnego właśnie dlatego, że coraz więcej kupujemy w sieci, musimy być bardziej ostrożni w wyborze konkretnej oferty. Trzeba porównywać ją z innymi i zakładać, że nie wszyscy mają uczciwie zamiary, zwłaszcza wtedy, gdy zbyt szczegółowo dopytują się o nasze dane personalne na internetowych formularzach sprzedaży. Dlatego, zanim przelejemy nasze pieniądze, musimy przeczytać regulamin wirtualnego sklepu, poczytać o formie wymiany wadliwego produktu etc. Choć wymaga to naszej pracy, to i tak zawsze się to opłaci, bo nasze straty finansowe z powodu wyłudzenia naszych danych do różnego typu przestępstw, mogą być ogromne.

Musimy wreszcie nauczyć się doceniać wartość naszych danych osobowych, które dla przedsiębiorców mają bardzo konkretną, przeliczalną wartość. Z tego powodu trzeba pamiętać, aby je udostępniać tylko takim podmiotom, o których możemy się czegoś dowiedzieć, np. przez opinie innych klientów, rekomendacje w internecie (np. przez fora internetowe, media społecznościowe).

Duże znaczenie ma informacja jak długo działa e-sklep, czy ma siedzibę w Polsce lub w UE, czy też na innych kontynentach. Tomasz Chróstny zwrócił też uwagę na fakt, że dokonując zakupów w domu, ulegamy złudnemu poczuciu bezpieczeństwa. I na to bardzo liczą przestępcy.

Coraz więcej nieuczciwych firm nie tylko podszywa się pod legendarne marki, ale nawet kradnie wizerunek znanych osób, aby uwiarygodnić swoje działanie.

Dlatego warto odwiedzić stronę www.konsument.edu.pl oraz regularnie czytać listę ostrzeżeń przygotowywanych przez UOKiK. A w przypadku problemów z nieuczciwym sprzedawcą lub usługodawcą, warto skontaktować się z ekspertami urzędu.


Zapraszamy do wysłuchania całej audycji, którą prowadził Błażej Prośniewski.


Posłuchaj
05:12 Tomasz Chróstny, prezes UOKiK gościem "Ekspresu Gospodarczego" ( B. Prośniewski PR1) Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, gościem "Ekspresu Gospodarczego" (B. Prośniewski PR1)

 

PR1/PR24/Błażej Prośniewski/sw