Ekspert: w polskim rynku e-commerce dokonuje się rewolucja technologiczna
W rozwoju polskiego handlu internetowego będzie rosło znaczenie cyfrowych platform sprzedaży, mediów społecznościowych oraz takich instrumentów jak BIG DATA i sztuczna inteligencja do lepszego poznania nawyków klientów - powiedział Łukasz Kiczma ekspert rynku e-commerce w audycji "Ekspres Gospodarczy" w Programie 1 Polskiego Radia.
2021-04-08, 17:25
Łukasz Kiczma przypomniał, że w ubiegłym roku według danych Izby Gospodarki Elektronicznej polski rynek e-commerce powiększył się o 35 procent, licząc rok do roku. A sama wartość rynku, z planowanego na rok 2020 poziomu 80 mld złotych, osiągnęła poziom 100 mld złotych. Oznaczało to duży wzrost obrotów i zysków firm internetowych, choć sam udział handlu e-commerce w handlu detalicznym nie przekracza poziomu 14 procent. To i tak znacznie więcej niż w roku 2016, gdy stanowił około 6 procent całego krajowego handlu detalicznego.
Według eksperta już ponad 150 tysięcy polskich przedsiębiorców sprzedaje swoje towary przez wirtualną sieć. Tylko w tym roku powstały dwa tysiące nowych firm. A perspektywy dla tej formy handlu są coraz lepsze, ponieważ ponad 60 procent Polaków deklaruje dokonywanie zakupów przez internet. Coraz chętniej korzystają z niego mieszkańcy terenów wiejskich, a Polacy coraz częściej dokonują zakupów za pomocą urządzeń mobilnych.
W opinii Łukasza Kiczmy postęp technologiczny pozwala małym firmom na sprzedaż za pomocą tzw. market place, bez dokonywania kosztowych inwestycji w infrastrukturę.
Ewolucja e-commerce będzie dotyczyła nie tylko coraz częstszego wykorzystywania mediów społecznościowych jako sposobu sprzedaży produktów.
REKLAMA
Coraz powszechniej stosowana rzeczywistość wirtualna pozwoli klientowi na dokładne obejrzenie towaru np. mebla bez konieczności udania się do salonu meblowego. A prawdziwą rewolucją okresu pandemii było skrócenie łańcucha dostaw do klienta, często bezpośrednio wprost z fabryki do domu nabywcy.
Nowe instrumenty poznania nawyków konsumentów, także z wykorzystaniem ich aktywności w sieci, będą naturalnym, kolejnym etapem rozwoju rynku e-commerce w Polsce.
Zapraszamy do wysłuchania całej audycji, którą prowadziła Justyna Golonko.
Posłuchaj
REKLAMA
PR1/PR24/Justyna Golonko/sw
REKLAMA