Jest umowa na drugi etap budowy Mierzei Wiślanej
Rozpoczął się drugi etap przekopu Mierzei Wiślanej. Prace związane z budową drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską wykona firma Budimex. Dziś podpisano umowę w tej sprawie.
2021-04-20, 14:32
10 września zeszłego roku nastąpiło otwarcie ofert w przetargu ogłoszonym wiosną. W wyniku prac komisji przetargowej wybrano ofertę firmy Budimex SA z ostateczną ceną ponad 574 mln zł. Czas realizacji zadania wyniesie 24 miesiące od podpisania umowy.
Druga część inwestycji obejmie przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg, w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe oraz budowę przystani niskich, które ułatwią dostęp do rzeki. Powstanie również most obrotowy nad rzeką Elbląg w Nowakowie i nowy odcinek drogi powiatowej wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg ze ścieżką dla pieszych i rowerzystów oraz trasami dojazdowymi.
Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga wyniesie blisko 23 kilometry, natomiast przejście przez Zalew Wiślany ponad 10 kilometrów.
Powiązany Artykuł
Rekordowy postęp prac przy przekopie Mierzei Wiślanej. W działania zaangażowano Port Elbląg
Od roku trwa pierwszy etap budowy drogi wodnej z Zalewu Wiślanego do Zatoki Gdańskiej. Głównym elementem tej części inwestycji jest przekop przez Mierzeję Wiślaną w miejscowości Nowy Świat. Obecnie na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną scalany jest pierwszy z dwóch mostów obrotowych oraz trwają intensywne prace pogłębiające. Wykonywana jest również sztuczna wyspa na Zalewie Wiślanym.
REKLAMA
Cały pierwszy etap obejmuje oprócz budowy portu i kanału, postawienie budynków obsługi, budowę parkingów oraz układu drogowego z nowymi mostami. Zaplanowano też budowę punktu widokowego. Na sztucznej wyspie zostanie stworzone siedlisko dla ptaków.
W myśl harmonogramu nowa droga wodna ma być gotowa w 2023 roku. Dzięki inwestycji do portu w Elblągu będą mogły wpływać statki bezpośrednio z Zatoki Gdańskiej, z ominięciem kontrolowanej przez Federację Rosyjską Cieśniny Piławskiej.
Ostatnimi pracami będą ujęte w trzecim etapie roboty polegające na pogłębianiu toru na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. Inwestycja ma kosztować około 2 miliardów złotych.
Aleksander Pszoniak, IAR, PR24, akg
REKLAMA
REKLAMA