Ruch tranzytowy ominie miasta. Program budowy stu obwodnic na Śląsku
Program budowy stu obwodnic nabiera tempa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała dziś umowy na prace przygotowawcze obwodnic Blachowni i Herb oraz Nakła Śląskiego i Świerklańca w województwie śląskim. Wszystkie inwestycje w ramach programu budowy stu obwodnic powstaną do 2030 roku.
2021-05-12, 13:52
Przygotowania obejmą przede wszystkim opracowanie całej niezbędnej dokumentacji, która posłuży potem zarówno do tworzenia konkretnych projektów, jak i do uzyskania niezbędnych pozwoleń. Podczas prac powstaną także pierwsze wstępne koncepcje dotyczące przebiegu obwodnic.
Jednym z bardzo ważnych elementów przygotowań są konsultacje społeczne. Firma, która wygrała przetarg mam obowiązek ich przeprowadzenia. Wszystko po to by uniknąć ewentualnych protestów. W przypadku obwodnicy Blachowni i Herb wykonawca będzie miał prawie 40 miesięcy na przygotowania, na co składają się: 32 miesiące na wykonanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie potrzebnych decyzji administracyjnych, 7 miesięcy przewidziane jest dla realizacji obowiązków wynikających z procedury przetargowej na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych.
Podstawowym celem budowy obwodnicy miejscowości Blachownia i Herby jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki połączenie autostrady A1 z planowaną drogą ekspresową S11. Jak zapewnia przedstawiciele inwestora, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców. W ostatnich latach na tym odcinku dochodziło do licznych wypadków drogowych.
Powiązany Artykuł
Rozpoczęły się przygotowania do budowy trzech obwodnic. Wartość kontraktu przekracza 2 mln zł
Obwodnica odciąży istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na drodze krajowej nr 46 od Lublińca do Częstochowy. Długość obwodnicy, to ponad 10 kilometrów. Przeprowadzenie procesu przygotowawczego dla tej inwestycji przewidziano w latach 2020-2024.
REKLAMA
Obwodnica Nakła Śląskiego oraz Świerklańca to nowe zadanie, dla którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Pierwszym etapem jest opracowanie dokumentacji w zakresie Studium korytarzowego i Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przyjęła, że obwodnica powinna stanowić północne obejście obu miejscowości. Przebiegać będzie po terenie, na którym w tej chwili znajduje się głównie kompleks leśny oraz pola uprawne. Jej korytarz zostanie wytyczony po nowym śladzie jako droga główna ruchu przyspieszonego o przekroju jednojezdniowym z dwoma pasami ruchu.
Konstrukcja jej nawierzchni dostosowana będzie do przenoszenia obciążenia 11,5 ton na oś. Wyposażona będzie w niezbędne urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, takie jak oświetlenie drogowe, oznakowanie obwodnicy i dróg z nią związanych, bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenie oraz urządzenia ochrony środowiska.
Celem budowy obwodnic w ciągu drogi krajowej 78 jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w miastach, przez które przebiega. Dzięki tej inwestycji droga krajowa o długości około 230 kilometrów rozpoczynająca się na granicy z Republiką Czeską przebiegająca przez województwa śląskie i świętokrzyskie, aż do drogi krajowej 73 w Chmielniku, ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca, stając się jednocześnie przyjaźniejszą, bezpieczniejszą i bardziej komfortową.
REKLAMA
W całym kraju do 2030 roku zaplanowano 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 kilometrów. Jak zapewnia ministerstwo infrastruktury, będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Pierwszą oddaną do użytku inwestycją w ramach programu będzie obwodnica miejscowości Smolajny w województwie warmińsko – mazurskim. Jej budowa zakończy się w przyszłym roku.
Aleksander Pszoniak, IAR, PR24, akg
REKLAMA