Pandemia nie wstrzymała i nie spowolniła w 2021 r. inwestycji drogowych w Polsce

2021-12-21, 13:30

Pandemia nie wstrzymała i nie spowolniła w 2021 r. inwestycji drogowych w Polsce
Ukończenie budowy całej sieci polskich autostrad i dróg ekspresowych - według deklaracji rządu - nastąpi do 2030 roku.Foto: twitter/GDDKiA

Z roku na rok w Polsce poprawia się jakość dróg i rośnie ich łączna długość. Zawierane są umowy na realizację kolejnych, nowych odcinków krajowych tras. Z danych GDDKiA wynika, że w kończącym się roku ogłoszono przetargi, łącznie na blisko 680 km dróg krajowych. 

Od wejścia Polski do Unii Europejskiej - według danych GDDKiA - sieć dróg szybkiego ruchu w naszym kraju wydłużyła się prawie 8-krotnie, autostrad ponad 4-krotnie, a dróg ekspresowych przeszło 16-krotnie. W kraju powstaje obecnie ponad 1,5 tys. km dróg. Łączna wartość realizowanych projektów przekracza 55 mld zł.

Polskie drogownictwo w ofensywie

Dane te pokazują, że minione kilkanaście ostatnich lat to czas dynamicznego rozwoju polskiego drogownictwa. W realizacji znajduje się obecnie 113 zadań z rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Na tym etapie znajduje się również 11 obwodnic z "Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030", o łącznej długości 101,2 km i wartości 1,7 mld zł.

Czytaj także:

Sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce liczy obecnie niemal 4,3 tys. km, a kolejne zostanją sukcesywnie oddawane do użytku. Z informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że w tym roku polska sieć dróg powiększy się o 40 km autostrad, 308 km dróg ekspresowych oraz 38 km odcinków krajowych. Łącznie to blisko 400 km.

Zastrzyk pieniędzy dla firm budowlanych i podwykonawców

Portfel zamówień GDDKiA to także duży zastrzyk pieniędzy - zwłaszcza dla firm budowlanych na najbliższe sezony.

Zdaniem rzecznika GDDKiA Szymona Piechowiaka - "wszystko wskazuje na to, że tegoroczny rezultat będzie trzecim najlepszym wynikiem rocznym" od czasu wejścia Polski do Unii Europejskiej".

100 obwodnic, czyli wyprowadzenie ruchu z miast

W ramach wspomnianego Programu budowy 100 obwodnic powstają obwodnice na sieci dróg krajowych, których łączna długości wyniesie około 830 km. Są to drogi o bardzo wysokich parametrach technicznych, dostosowane do obciążenia 11,5 ton na oś.

Zobacz także:

Celem głównym budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast, co zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo kierowców oraz podróżnych, a także mieszkańców omijanych przez obwodnice miejscowości. Łączny koszt tego programu rozpisanego na lata 2020-2030 został oszacowany na blisko 28 mld zł.


. 

Tylko do połowy tego roku GDDKiA miała podpisane 72 umowy o dofinansowanie na ogółem 93 projekty przewidziane do dofinansowania. Z 881 wniosków o płatność na łączną kwotę ok. 40,9 mld zł wydatków otrzymano w ramach refundacji ponad 32,9 mld zł.

Czytaj także:

Plany na 2021 rok, które w większości udalo się zrealizować - to m.in. oddanie do użytku wielu dróg w całej Polsce. Przykładowo - na Podlasiu to droga ekspresowa S61, stanowiąca część szlaku Via Baltica. Chodzi o fragment: Śniadowo-Łomża Południe, Stawiski-początek obwodnicy Szczuczyna, Kolno-Stawiski oraz Łomża Południe-Łomża Zachód.

Większość nowych odcinków tras w tym roku, powstała w województwie lubelskim. Chodzi np. o obwodnicę Tomaszowa Lubelskiego w ciągu S17, obwodnicę Janowa Lubelskiego w ciągu S19, Janów Lubelski-Lasy Janowskie - S19, Lublin-Niedrzwica Duża - S19 czy obwodnicę Kraśnika- S19 oraz trasę Kraśnik-Janów Lubelski.

Czytaj także:

Autostrady i drogi ekspresowe

Jako jedno z nielicznych dodatkowe kilometry autostrad otrzymało województwo łódzkie. Zakończyły się lub kończą m.in. prace na odcinkach Tuszyn-Bełchatów, Radomsko-granica woj. łódzkiego i śląskiego oraz Kamieńsk-Radomsko.

W woj. wielkopolskim oraz opolskim powstały nowe obwodnice. Pierwsza koło Kępna w ciągu drogi S11, druga koło Niemodlina w ciągu DK46. Warmińsko-mazurskie otrzymało np. kolejną część S61 w relacji Wysokie- Raczki.

Czytaj także:

Olsztyński oddział GDDKiA odpowiadał za budowę trzech ważnych fragmentów drogi ekspresowej S7 w województwie mazowieckim. Mowa o drogach Mława-Strzegowo, Strzegowo-Pieńki i Pieńki-Płońsk.

Mazowsze otrzymało dokończoną trasę S7 między Tarczynem Północ a początkiem obwodnicy Grójca oraz drogę S2 Puławska-Warszawa Wilanów wraz z tunelem pod Ursynowem, stanowiącą Południową Obwodnicę Warszawy.

.
Czytaj także:
Należy dodać, że w ciągu ostatnich 16 lat Polska otrzymała od Unii Europejskiej ponad pół biliona zł na realizację różnych inwestycju - z czego najwięcej przeznaczono właśnie na projekty infrastrukturalne - autostrady, drogi szybkiego ruchu, obwodnice. Pieniądze te wraz z wkładem własnym potrafimyy dobrze wykorzystać.

Dla porównania - przed wejściem do UE, na koniec 2003 r. w Polsce było ok. 547 km dróg szybkiego ruchu, około 390 km autostrad oraz 157 km dróg ekspresowych.

Czytaj także:

Tunel POW, ważna inwestycja nie tylko dla stolicy

Od 20 grudnia kierowcy mogą korzystać z 4,6-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów wraz z tunelem pod Ursynowem. To ostatni zrealizowany fragment trasy S2 Południowej Obwodnicy Warszawy, której długość obecnie wynosi ok. 33 km.

To ważna inwestycja nie tylko dla mieszkańców Warszawy ze względu na ułatwienie komunikację między dzielnicami, lecz także uzupełnienie ciągu dla kierowców przemieszczających się tranzytem na osi wschód-zachód autostradą A2.

Czytaj także:

Dwunawowy tunel o długości 2335 m jest obecnie najdłuższym takim obiektem drogowym w Polsce. linią metra, przy zachowaniu ciągłości kursowania kolejki podziemnej i zgodnie z obowiązującymi przepisami jest naszpikowany nowoczesną technologią.

Wartość inwestycji, w której skład wchodzi m.in. wykonanie dokumentacji, wykupy gruntów, wykonanie robót oraz nadzór to ok. 1,66 mld zł. Koszt samych prac budowlanych to około 1,2 mld zł.

Droga ekspresowa S2 - Południowa Obwodnica Warszawy - spina autostradę A2 wchodzącą w skład europejskiej trasy E30, najważniejszego szlaku komunikacyjnego na osi wschód-zachód przebiegającego przez Europę.

Data ukończenie budowy całej sieci polskich autostrad i dróg ekspresowych ma według deklaracji rzadu nastąpić do 2030 r. 

Drogi, obwodnice oraz infrastruktura będące na etapie przygotowań

Jak podaje GDDKiA - obecnie w Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad jest na etapie przygotowania 87 zadań o łącznej długości blisko 1900 km, a w Programie budowy 100 obwodnic (PB100) znajduje się na etapie przygotowania 85 obwodnic o łącznej długości ok. 739 km.

W przygotowaniu są również zadania, jakie GDDKiA będzie realizować do 2024 roku w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Chodzi o budowę chodników, nowych przejść dla pieszych czy doświetlenie istniejących, sygnalizacje świetlne.

GDDKiA, moto.pl, MI, PR24, akg


Polecane

Wróć do strony głównej