Droga Czerwona do Portu Gdynia. Spółka CPK przekazała środki na przygotowanie budowy

2022-04-11, 11:55

Droga Czerwona do Portu Gdynia. Spółka CPK przekazała środki na przygotowanie budowy
W Polsce Via Carpatia będzie miała ponad 700 kilometrów długości.Foto: Shutterstock/Stockr

Są już pieniądze na przygotowania do budowy tak zwanej Drogi Czerwonej w Gdyni. Umowę w tej sprawie podpisali wiceminister infrastruktury Marin Horała, Radosław Kantak z zarządu CPK i wiceszef GDDKiA Grzegorz Dziedzina.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny przekaże na ten cel około 20 mln zł. Inwestycja zapewni połączenie Portu Gdynia z Obwodnicą Trójmiasta w ciągu trasy S6, a także z autostradą A1 i Portem Solidarność.

- Budowa Drogi Czerwonej to inwestycja o dużym znaczeniu gospodarczym, nie tylko w wymiarze lokalnym. Będzie to tzw. ostatnia mila bezpośrednio włączająca gdyński port do sieci dróg ekspresowych i autostrad, co poprawi atrakcyjność inwestycyjną Trójmiasta dla przedsiębiorców z całego świata. Droga Czerwona zapewni dalszy rozwój Portu Gdynia, ale będzie miała ogromne znaczenie również dla ogólnopolskiego Programu CPK - powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Szacowana łączna wartość budowy Drogi Czerwonej, czyli bezpośredniego łącznika z Obwodnicą Trójmiasta, to 2,7 mld zł. Koszty procesu przygotowawczego, które zostaną sfinansowane przez spółkę CPK, to ok. 20 mln zł. Budowa Drogi Czerwonej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad ma potrwać około pięciu lat.

- Liczymy na to, że nastąpi zwielokrotnienie przeładunków cargo i przewozów pasażerskich. Z jednej strony, kontenery przypływające statkami będą mogły dotrzeć bezpośrednio do Portu Solidarność. Z drugiej strony, towary z CPK będą mogły być transportowane do innych krajów także przez Drogę Czerwoną i Port Gdynia - powiedział Radosław Kantak, członek zarządu CPK do spraw inwestycji kolejowych.

Port Gdynia, kolej i CPK

W Porcie Gdynia przeładowywanych jest rocznie ponad 20 mln ton towarów i odprawianych prawie milion pasażerów. To prawie jedna czwarta wszystkich przeładunków w polskich portach. Gdynia ze swoim portem jest elementem unijnej sieci TEN-T, w skład której wchodzą strategiczne europejskie szlaki drogowe i kolejowe oraz tak zwana infrastruktura punktowa, czyli porty lotnicze i morskie.

Droga Czerwona zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Nowy dwujezdniowy odcinek poprowadzi od Portu Gdynia do skrzyżowania ulicy Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta. Trasa ma zastąpić niszczejącą Estakadę Kwiatkowskiego, która jest w złym stanie technicznym. Inwestycja poprawi dostępność portu od strony lądu, a tym samym zwiększy możliwości przeładunkowe i rozwojowe.

Dla ułatwienia obsługi trójmiejskich portów istotne znaczenie będą miały przygotowywane kolejowe inwestycje pasażerskie CPK, które uwolnią przepustowość dla przewozów cargo. Kluczowe jest wydłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej  do Gdańska. Docelowo umożliwi one czasu przejazdu z Trójmiasta do Warszawy w jedną godzinę i 45 minut, a do CPK w półtorej godziny. W planach jest  także modernizacja istniejących linii kolejowych  przez Trójmiasto do Słupska.

Centralny Port Komunikacyjny to nowy system transportowy, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W jego centrum wybudowany zostanie Port Solidarność oraz 12 tras kolejowych w całym kraju, w tym 10 „szprych” CPK. W sumie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 2 tysiące kilometrów nowych linii kolejowych.

Pierwsi pasażerowie mają skorzystać z lotniska w Baranowie na przełomie 2027 i 2028 roku. Sieć kolejowa CPK ma być gotowa do 2034 roku.

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/mk

Polecane

Wróć do strony głównej