Centra handlowe wracają do łask. Odnotowano znaczny wzrost obrotów
Obroty w centrach handlowych w kwietniu 2022 r. były o 13,4 proc. wyższe niż w kwietniu 2019 r. W stosunku do sytuacji sprzed pandemii wyraźnie, bo o 8 proc. wzrosła też ich odwiedzalność.
2022-06-27, 17:42
W porównaniu do marca 2022 r. wzrost obrotów był jeszcze wyższy i wyniósł 16,2 proc. Według komunikatu Polskiej Rady Centrów Handlowych w stosunku do sytuacji sprzed pandemii, a więc wobec kwietnia 2019 r., największy wzrost obrotów notowały: żywność (+75 proc.), usługi (+50,3 proc.) oraz gastronomia (+32,1 proc.).
Warto zwrócić uwagę na stopniową poprawę tych wyników. Dynamiki wykazane w marcu br. były wyraźnie niższe niż kwietniowe. Istotna jest zwłaszcza większa liczba osób odwiedzających centra handlowe. W przypadku obrotu wzrost jest niestety niższy od inflacji, więc realnie licząc, sprzedaż centrów jest mniejsza niż przed trzema laty.
Im większe centrum, tym wyższe odbicie w handlu
Obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów. Największe centra handlowe (powyżej 60 tys. mkw. GLA) - (gross leasable area – powierzchnia najmu brutto) miały obroty o 19,1 proc. wyższe niż w kwietniu 2019 r. Duże galerie (40-60 tys. mkw. GLA) notowały wzrosty o 11,7 proc., średnie obiekty (20-40 tys. mkw. GLA) o 7,1 proc., a najmniejsze (5-20 tys. mkw. GLA) o 9 proc.
W maju 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu była o 7,8 proc. wyższa niż w maju 2019 r.
REKLAMA
Najlepsza sytuacja jest w dużych aglomeracjach
– Najnowsze dane o obrotach i odwiedzalności centrów handlowych w Polsce pokazują wyraźne przyspieszenie trendów, które zarysowały się przed miesiącem. Ze wskaźnika Turnover Index wynika, że Polacy w kwietniu bardzo chętnie robili zakupy stacjonarne, zwłaszcza w największych i dużych centrach handlowych, gdzie obroty rosły najszybciej. Odwiedzalność w maju najszybciej rosła w dużych aglomeracjach, np. Trójmieście, Katowicach i Warszawie. Wzrost obrotów na poziomie 13,4 proc. i odwiedzalności o 7,8 proc., w porównaniu do 2019 r., pokazuje, że umacnia się trend powrotu klientów do centrów handlowych - ocenia Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych cytowany w komunikacie tej organizacji.
Podobnie jak w marcu, również w kwietniu za wzrost obrotów odpowiadają zwiększone zakupy spożywcze robione przez Polaków, w tym również dla ukraińskich uchodźców oraz bezpośrednio przez klientów z Ukrainy. Stąd bardzo wysoki, 75 proc. wzrost obrotów w kategorii żywność.
- Handel detaliczny chce odrabiać straty po pandemii. Połowa sieci w Europie planuje otwarcie nowych sklepów
- Jaka przyszłość czeka centra handlowe? Znamy wyniki raportu
- Klienci wracają do swoich starych przyzwyczajeń zakupowych. Sprawdź wyniki badania
Z kolei duże wzrosty obrotów w usługach o 50 proc. i gastronomii o 32 proc. pokazują, że klienci spragnieni kontaktów z innymi wracają do swoich przyzwyczajeń sprzed pandemii, w tym załatwiania istotnych dla nich spraw i spędzania wolnego czasu w galeriach, czyli aspekt społeczny centrów handlowych znów mocno nabiera znaczenia.
REKLAMA
prch.org.pl/pr24.pl/PKJ
REKLAMA