more_horiz
Gospodarka

"Wzrostowi zysków branży bankowej w Polsce sprzyjają rosnące stopy procentowe". Zobacz wyniki badania

Ostatnia aktualizacja: 06.07.2022 13:50
Polskie banki dobrze radzą sobie pod względem efektywności oraz produktywności pracowników - stwierdzono w badaniu firmy doradczej Kearney. Dodano, że w kwestii wyniku przypadającego na jednego klienta były jedynymi w Europie, które zanotowały spadek.
Na tle Europy polskie banki wypadają pozytywnie pod względem efektywności - pokazują wyniki badania branży bankowej.
Na tle Europy polskie banki wypadają pozytywnie pod względem efektywności - pokazują wyniki badania branży bankowej.Foto: Vital Safo/Shutterstock

Przeanalizowano 7 największych polskich banków: PKO BP, Bank Pekao, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, BNP Paribas oraz Millennium. "Wyniki pokazały, że polskie banki dobrze radzą sobie pod względem efektywności oraz produktywności pracowników, gorzej jest jednak w kwestii wyniku na klienta" - stwierdzono.

Wysoka efektywność polskich banków

Według badania wskaźnik kosztów do dochodów wyniósł w Polsce w 2021 ok. 56 proc., "co stawia nas w lepszej sytuacji niż ta ogólnoeuropejska, dla której średnia wynosi ponad 60 proc.". Dodano, że na tle Europy polskie banki wypadają pozytywnie także pod względem efektywności, "plasując się za bankami w krajach skandynawskich i Portugalii, które osiągały C/I  poniżej 50 proc.".

Produktywni pracownicy

Zwrócono uwagę, że polskie banki zanotowały dobre wyniki produktywności pracowników - wyższy wzrost produktywności był jedynie w Rumunii i krajach skandynawskich. - Wynik na pracownika polskiego sektora bankowego wzrósł o 47 proc. Działania optymalizacyjne rodzimych banków przełożyły się na znaczny, powyżej 50 proc. wzrost wolumenów przy jednoczesnej redukcji zatrudnienia - wskazał Krzysztof Żmijewski z Kearney, cytowany w środowej informacji. Ocenił, że perspektywy w polskim sektorze bankowym są dobre, jednak banki nadal ograniczają zatrudnienie i zamykają placówki.

- Od 2019 r. w polskim sektorze bankowym zredukowano 10 proc. stanowisk pracy oraz zamknięto 20 proc. placówek. Zatrudnienie oraz sieć oddziałów topnieją ze względu na chęć eliminacji zbędnych kosztów, cyfryzację sektora oraz zmieniające się preferencje klientów - zaznaczył Żmijewski.

Słaby "wynik na klienta"

Autorzy badania wskazali, że w zakresie wyniku przypadającego na jednego klienta polskie banki były jedynymi, które zanotowały spadek. "Wynik na klienta w 2021 r. w Polsce wyniósł 171,3 euro, notując 2,2-proc. spadek wobec 2020 r. Był to drugi rok z rzędu ze spadkiem wyniku na klienta, który w 2019 r. wynosił 185 euro" - stwierdzono.

Żmijewski wyjaśnił, że jednym z powodów jest "dynamiczny wzrost liczby klientów detalicznych" w bankach (6 proc. rdr). 

Czytaj także:

- Wzrostowi zysków branży bankowej w Polsce sprzyjają rosnące stopy procentowe. Ich kolejne podwyżki przekładają się bowiem na wzrost wyniku odsetkowego, czyli jednego z głównych źródeł przychodów banków - wyjaśnił Żmijewski. Wskazał na wyniki za pierwszy kwartał 2022 r. – sektor bankowy wypracował ponad dwukrotnie większy zysk netto niż w analogicznym okresie w 2021. - Jednocześnie oprocentowanie depozytów nie rosło proporcjonalnie do cen kredytów przyczyniając się do dalszej poprawy rentowności - zauważył ekspert.

Zmiana przyzwyczajeń klientów

Szansą dla polskich banków są zmieniające się przyzwyczajenia klientów, które, zwłaszcza w ostatnich trzech latach, doprowadziły do upowszechnienia się bankowości mobilnej i realizowania wielu codziennych usług bankowości detalicznej w sposób zdalny. "Banki w Polsce obserwują nową postawę klientów i dynamiczny postęp technologiczny, co będzie szansą dla kolejnych innowacji i wprowadzania nowych rozwiązań do codziennej bankowości" - wskazano.

PR24, akg