Inflacja a wakacyjne plany Polaków. Jest nowy sondaż

2022-07-12, 14:10

Inflacja a wakacyjne plany Polaków. Jest nowy sondaż
Obecnie na wielu lotniskach są tłumy, ale też w licznych regionach Polski jest mniej turystów niż przed pandemią. Wyniki sondażu pokazują, że sprawy w turystyce idą w złym kierunku. Foto: shutterstock/ CatwalkPhotos

Na skutek rosnącej inflacji 57 proc. Polaków zmieniło wakacyjne plany, z czego 21 proc. w ogóle zrezygnowało z wyjazdu - wynika z badania firmy GfK. To może mocno zaszkodzić kondycji naszej branży turystycznej.

Wyższe koszty utrzymania i niepewność sytuacji na rynku wpłynęły na zmiany w wakacyjnych planach 57 proc. Polaków objętych badaniem "Current Consumer Mood", przeprowadzonym przez GfK. Autorzy opracowania podsumowującego jego wyniki zwrócili przy tym uwagę, że na wypoczynek w kraju zdecydowało się 15 proc. respondentów, a 21 proc. w ogóle zrezygnowało z jakiegokolwiek wyjazdu.

W podsumowaniu badania wskazano, że w Polsce stale i znacząco rosną ceny towarów i usług, zwłaszcza w szczególnie wrażliwych sektorach, jakimi są: paliwa, żywność, energia elektryczna i gaz. To oznacza wzrost kosztów codziennego utrzymania - podkreślono. Rosną również koszty m.in. usług turystycznych i paliw. W ocenie ekspertów wszystko to przekłada się na decyzje o ograniczaniu wydatków Polaków, w tym również na decyzje o spędzeniu urlopu blisko domu lub w ogóle o rezygnacji z wyjazdu na urlop.

Inflacja wpływa na niepokój Polaków

Z badania GfK wynika, że niepokój związany z coraz wyższymi rachunkami wyraża większość badanych konsumentów: w odniesieniu do wzrostu ceny paliwa niepokoi się 81 proc. respondentów, żywności - 75 proc., energii elektrycznej - 69 proc., a w przypadku gazu - 60 proc. ankietowanych. Zdaniem ekspertów GfK Polacy bardzo niepokoją się również możliwością dalszego wzrostu cen także w przyszłym roku.

"Prawie wszyscy respondenci spodziewają się dalszego, wysokiego tempa wzrostu cen. Odsetek osób przekonanych o nieuchronności tego procesu wynosi aż 95 proc. Przy czym 83 proc. uważa, że w kolejnych miesiącach ceny będą rosły szybciej lub co najmniej w podobnym tempie jak wiosną tego roku" - wskazała w komentarzu do opublikowanych we wtorek wyników badania dyrektor działu Consumer Insight and Marketing Effectiveness w GfK Dominika Grusznic-Drobińska.

Będziemy mniej latać

"Obserwujemy także obawy przed lataniem wynikające z wojny na Ukrainie oraz [związane] z problemami z płynnością w zakresie obsługi ruchu lotniczego w Europie. Z pewnością będą to wakacje inne niż wszystkie i wiele sektorów bardzo mocno odczuje powszechnie wdrażaną strategię zaciskania pasa" - stwierdziła dyrektor działu GfK.

Czytaj także:

GfK to firma badawcza zatrudniająca ponad 11 tys. ekspertów na przeszło 100 rynkach.

Pr24.pl/PAP/PKJ

Polecane

Wróć do strony głównej