Jakie produkty małe i średnie firmy najchętniej kupowałyby na raty? Zobacz nowy raport

Narzędzia i maszyny to produkty, które małe i średnie firmy najczęściej chciałyby kupować na raty. W następnej kolejności preferowane są zakupy surowców i półproduktów oraz środków transportu - wynika z raportu "Finansowanie zakupów firmowych".

2022-07-22, 15:04

Jakie produkty małe i średnie firmy najchętniej kupowałyby na raty? Zobacz nowy raport
Firmy najchętniej kupowałyby na raty maszyny i narzędzia. W czasach inflacji i spowolnienia gospodarczego ta forma zakupów zyskała wielu zwolenników. . Foto: Pixabay

Z raportu przygotowanego przez firmę NFG wynika, że najczęściej wskazywanymi produktami, które przedsiębiorstwa z sektora MŚP chciałyby kupować na raty, są narzędzia i maszyny. Deklaruje tak 52,6 proc. mikro i małych firm oraz 83 proc. przedsiębiorstw z branży budowlanej.

Na wzrost zainteresowania zakupami ratalnymi wpływ ma inflacja. Jak zwrócił uwagę ekspert NFG Emanuel Nowak, w czerwcu, kolejny miesiąc z rzędu, wzrosły ceny materiałów, narzędzi oraz maszyn budowlanych - podwyżka wyniosła średnio 21-23 proc. względem czerwca 2021 r. - Problemem są zarówno rosnące ceny stali i innych komponentów, jak i dostępność podzespołów koniecznych do produkcji.

Co firmy chcą kupować na raty

Analizując potrzeby zakupowe przedsiębiorstw przez pryzmat branż, widać, że zakupem na raty maszyn i narzędzi najbardziej zainteresowane jest budownictwo (83 proc.) i przemysł (66,7 proc.). Przedsiębiorstwa transportowe chciałyby nabywać w ten sposób przede wszystkim środki transportu, smartfony czy oprogramowanie (po 57,1 proc. wskazań), a firmy usługowe i handlowe – preferują ten sposób zakupu laptopów (pow. 40 proc.). Najmniej chętnych jest do zakupu na raty różnego rodzaju patentów prawnych, koncesji (14 proc.), a także usług reklamowych, doradczych i fotograficznych (16 proc.). Te pierwsze w 18 proc. interesowałyby firmy usługowe, a drugie – w 28,6 proc. firmy transportowe.

- Przedsiębiorcy chcieliby rozkładać na raty kluczowe dla swojej działalności zakupy. Do tej pory posiłkowali się głównie leasingiem - wskazał Nowak, komentując wyniki badania. Przypomniał, że w 2021 r. przy pomocy leasingu najczęściej finansowali zakupy aut osobowych (45 procent), maszyn i innych urządzeń (28 procent) oraz pojazdów ciężarowych (22 procent). Pozostałe kategorie często kupowane w ten sposób to sprzęt IT czy inne środki transportu.

REKLAMA

Przewagi zakupów ratalnych nad leasingiem

Nowak zauważył, że usługa ratalna ma tę przewagę nad leasingiem, że tutaj od razu po zakupie nabywca staje się jego właścicielem, unikając tym samym skomplikowanej procedury wykupu. - W naszym badaniu ta cecha jest najbardziej istotna dla przedsiębiorców z branży przemysłowej (55,6 procent). Ponadto w ramach leasingu można finansować tylko tradycyjne środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne. Natomiast zakupów towarów i półproduktów czy usług już nie - wskazał.

Najważniejszym dla firm z sektora MŚP elementem usługi ratalnej jest "przejrzysta kalkulacja kosztów", na który to czynnik wskazało 100 proc. małych firm i 97 proc. mikrofirm. Dla przedsiębiorców ważne są też: możliwość odliczania w koszty oraz VAT-u od zakupionego towaru lub usługi oraz kosztów finansowania i szybkość decyzji dotyczących uzyskania finansowania. Na kolejnych miejscach istotny jest też dostęp do środków pieniężnych, w 100 proc. online bez dodatkowych formalności oraz możliwość sfinansowania dowolnych produktów lub usług - wynika z raportu.

Oceny i preferencje dotyczące korzyści z zakupów ratalnych są różne w zależności od branży ankietowanego przedsiębiorstwa.

Czytaj także:

Raport "Finansowanie zakupów firmowych" powstał na podstawie badania przeprowadzonego w I kwartale 2022 r. przez IMAS International na zlecenie firmy faktoringowej NFG na celowej próbie mikro oraz małych firm, techniką mieszaną CAWI oraz CATI. W sumie zrealizowano 501 wywiadów.

Pr24.pl/PAP/PKJ

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej