Polski rynek leasingu ma problemy z podażą aut, ale coraz więcej firm kupuje maszyny
- Rok 2024 będzie dla branży leasingowej okresem odbicia w górę, bo w tym roku i prawdopodobnie w 2023 odczujemy negatywne skutki przerwania łańcucha dostaw części do firm motoryzacyjnych. A to oznacza dla klientów mniejszy wybór oferowanych maszyn lub aut - powiedział Paweł Pach przewodniczący Rady Polskiego Związku Leasingu w audycji "Ekspres Gospodarczy" w Programie 1 Polskiego Radia.
2022-07-27, 17:00
Gość audycji przypomniał, że w tym roku do połowy 2022 roku poprzez leasing firmy kupiły auta i maszyny za łączną sumę 42 mld złotych. Ale licząc rok do roku portfel umów leasingowych wynosi 167 mld złotych, co oznacza wzrost o 7 procent. Z czego na auta do 3,5 tony przypadło 34% wszystkich udzielonych kwot leasingu (z sumy 42 mld złotych).
Za to coraz więcej firm poprzez leasing zyskuje możliwość kupowania maszyn i urządzeń niż aut ciężarowych. Nie tylko elektronika, ale także inne podzespoły produkowane także na Ukrainie, drastycznie ograniczyły podaż nowych aut i maszyn.
Z tego powodu branża odnotowała w pierwszym półroczu tego roku stratę na poziomie minus 2,8 procent. Z drugiej strony dla firm leasing jest prostszą i bardziej dostępną formą kupna nowych środków produkcji niż kredyt.
Zapraszamy do wysłuchania całej audycji, którą prowadziła Justyna Golonko.
REKLAMA
Posłuchaj
PR1/PR24/Justyna Golonko/sw
REKLAMA