Zarzuty dla Telewizji Polsat. UOKiK analizuje organizację SMS-owego konkursu sylwestrowego
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty Telewizji Polsat i spółce Teleaudio Dwa dotyczące organizacji SMS-owego konkursu sylwestrowego - poinformował urząd.
2022-10-13, 10:56
Urząd ustalił, że organizatorzy sylwestrowego konkursu - Telewizja Polsat i Teleaudio Dwa - mogli wprowadzić konsumentów w błąd co do zasad, kosztów uczestnictwa w konkursie, jego przebiegu oraz możliwych do zdobycia nagród.
Dodano, że zarzuty odnoszą się zarówno do treści komunikatów słownych i graficznych przekazywanych podczas sylwestrowego koncertu przebojów, jak i do treści wiadomości SMS, które dotyczyły przebiegu konkursu i były rozsyłane do uczestników w trakcie jego trwania.
Szczegóły dotyczące analizy
Jak wyjaśniono, konsumenci, którzy 31 grudnia 2021 r. oglądali transmitowany na żywo koncert sylwestrowy Telewizji Polsat, mogli wziąć udział w konkursie SMS "Wygraj 100 000 zł lub auto oraz nagrody dodatkowe". Prowadzący program zapewniali: "wystarczy, że wyślecie SMS o treści SYLWESTER pod numer 7370", "dzisiaj gracie o jeden z tych czterech eleganckich samochodów", "dzisiaj wieczorem dzwonimy wyłącznie do zwycięzców". Zachęta do wysłania wiadomości SMS pojawiała się także na dole ekranu, wraz z dopiskiem "Reg.txt.str.463".
Według UOKiK wbrew przekazom wysłanie pojedynczej wiadomości SMS (koszt 3,69 zł) nie umożliwiało udziału w grze o przewidziane nagrody, miało jedynie charakter zgłoszeniowy. Dopiero odesłanie odpowiedzi na dodatkowe dwa płatne SMS-y (o wybór nagrody głównej oraz o kod pocztowy) pozwalało na udział w kolejnym etapie konkursu. W rzeczywistości w noc sylwestrową konsumenci nie mogli jednak zdobyć obiecywanych nagród głównych.
Brak odpowiednich informacji
Jak zaznaczył cytowany w komunikacie prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny, konsumenci mają prawo wymagać, aby kluczowe informacje dotyczące zasad konkursu, nagród możliwych do zdobycia na poszczególnych etapach i kosztów związanych z uczestnictwem były jednoznaczne i nie wprowadzały w błąd.
REKLAMA
"Muszą mieć pewność, że mogą polegać na tym, co prowadzący przekazują im w trakcie programu na żywo - na tej podstawie podejmują decyzję dotyczącą swojego udziału w konkursie i wydatkowania pieniędzy na ten cel. Podobnie jest z konkursowymi wiadomościami SMS - ich treść powinna być jasna i zrozumiała dla konsumentów. Gdyby od razu wiedzieli, że gra wymaga od nich podjęcia dodatkowych czynności i wydania większych środków, mogliby nie zdecydować się na uczestnictwo" - zaznaczył.
Urząd podał, że jeżeli zarzuty się potwierdzą, Telewizji Polsat i spółce Teleaudio Dwa grozi kara w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu.
- Wysokie koszty rozwiązania umowy z UPC Polska. UOKiK nalożył karę na spółkę
- Zarzuty dla Santander Bank Polska. UOKiK analizuje rozliczanie wcześniej spłaconych kredytów
- Wprowadzanie w błąd konsumentów będzie drogo kosztować firmę KFG. UOKiK nałożył karę finansową
PAP/IAR/PR24.pl/mk/kor
REKLAMA
REKLAMA