GDDKiA - tunel w ciągu trasy S1 przebity. Będzie elementem obwodnicy Węgierskiej Górki

2022-11-22, 12:47

GDDKiA -  tunel w ciągu trasy  S1 przebity. Będzie elementem obwodnicy Węgierskiej Górki
Minister Andrzej Adamczyk przy tunelu trasy S1.Foto: ministerstwo infrastruktury/twitter

Drogowcy przebili tunel w ciągu trasy S1, która na tym odcinku jest nazywana obejściem Węgierskiej Górki. Cała inwestycja ma być gotowa w 2024 roku. Inwestycja jest skomplikowana ze względu na ukształtowanie terenu i warunki geologiczne. Droga będzie się wiła wśród górskich masywów. Jej koszt, to prawie 1,4 miliarda złotych. W uroczystości związanej z przebiciem tunelu wziął udział między innymi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Budowa obejścia Węgierskiej Górki jest bardzo wyczekiwaną inwestycją w całym regionie. Jej powstanie znacznie skróci czas dojazdu z Bielska-Białej przez Żywiec do polsko-słowackiej granicy w Zwardoniu. W tej chwili ciężki ruch tranzytowy prowadzony jest środek dwóch miejscowości – Węgierskiej Górki i Milówki. Przejeżdżające w dużej liczbie ciężarówki degradują lokalne drogi i obniżają poziom życia mieszkańców. Wpływają tez negatywnie na poziom bezpieczeństwa społeczności.

- Ta praca na budowie jest niezmiernie ciężka. Dzisiaj w Polsce są realizowane bardzo trudne inwestycje inżynierskie. Nikt nie może odmówić determinacji i woli zakończenia zleconych przez rząd inwestycji. Dzisiaj idziemy w kierunku stworzenia tak zwanego rusztu komunikacyjnego, który będzie ważnym elementem napędzającym polską gospodarkę – powiedział podczas uroczystości związanej z przebiciem tunelu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Minister podziękował wszystkim, którzy pracują przy inwestycji.

Na trasie będzie wiele tuneli

Inwestycja nabrała opóźnienia. Wszystko przez wysoki poziom skomplikowania. Droga S1 na tym odcinku będzie prowadzona w dużej mierze na tak zwanych obiektach inżynierskich, czyli mostach i wiaduktach. Jednym z takich elementów jest tunel, którego przebijanie właśnie się zakończyło. Podczas drążenia jednego z nich zawalił się strop, co opóźniło prace. Pierwotnie cała inwestycja miała być gotowa w 2023 roku, jednak przez komplikacje, zakończy się ona rok później. Tunele na tym odcinku będą miały od kilkuset metrów do jednego kilometra długości. Dziś przebito jedna z krótszych konstrukcji. Prace prowadzi specjalistyczna firma ze Słowacji.

Natomiast najdłuższy wiadukt będzie miał także około kilometra długości, a jego wysokość wyniesie 80 metrów. Wysoki poziom skomplikowania inwestycji generuje wysokie koszty. Cały odcinek będzie kosztował niemal 1,4 miliarda złotych.

Trasa prowadzi na Słowację

Obejście Węgierskiej Górki to ostatni brakujący fragment trasy S1 między Bielskiem-Białą a Zwardoniem, a także jeden z czterech fragmentów tej trasy przeznaczonych do realizacji w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych. Drogowcy podkreślają, że jest to także kluczowa inwestycja dla południowej części województwa śląskiego. Pierwsze plany dotyczące jej realizacji powstały ponad 20 lat temu. Wszystko za sprawą rosnącego wolumenu międzynarodowego ruchu tranzytowego. Dzieje się tak między innymi za sprawą inwestycji drogowych na Słowacji.

Docelowo ekspresowa trasa S1 o długości 135 kilometrów na Śląsku i w Małopolsce połączy węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice w Pyrzowicach i granicę ze Słowacją w Zwardoniu.



 

PR24/Aleksander Pszoniak/sw

 

 

Polecane

Wróć do strony głównej