Droga S17. Rozpoczyna się realizacja kolejnych dwóch odcinków do granicy polsko-ukraińskiej

2022-11-28, 15:47

Droga S17. Rozpoczyna się realizacja kolejnych dwóch odcinków do granicy polsko-ukraińskiej
Głównymi priorytetami w ramach zadań kontynuowanych pozostają korytarz Via Carpatia, dokończenie S5 i S8 na Dolnym Śląsku oraz dokończenie drogi ekspresowej S6 na Pomorzu.Foto: Twitter/GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S17 w województwie lubelskim: Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ oraz Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne. Tym samym cała droga ekspresowa z Zamościa do granicy z Ukrainą w Hrebennem jest już w realizacji.

Wykonawcy będą odpowiedzialni za wybudowanie 36 kilometrów drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym. Powstaną obiekty inżynierskie, drogi do obsługi ruchu lokalnego oraz infrastruktura związana z ochroną środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.

- Droga ekspresowa S17 to trasa niezwykle istotna dla Polski Wschodniej, a ostatnio, w wyniku haniebnej napaści Rosji na Ukrainę, jest kluczowa także dla wymiany gospodarczej z naszymi wschodnimi sąsiadami. Dzięki nowej trasie znacząco poprawią się warunki transportowe, co dla mieszkańców województwa lubelskiego i Zamojszczyzny oznacza poprawę bezpieczeństwa i większy komfort podróżowania - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Pierwszy odcinek drogi

Odcinek od węzła Zamość Południe do węzła Tomaszów Lubelski Północ będzie liczył 18 i pół kilometra  i przebiegać będzie po wschodniej stronie obecnej drogi krajowej numer 17.
Za węzłem Zamość Południe nowa trasa ominie las w Księżostanach, a następnie zbliży się do DK17. W ramach inwestycji powstanie między innymi węzeł Tarnawatka na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku Łaszczowa, a także para miejsc obsługi podróżnych Krynice. Za Tarnawatką trasa przebiegać będzie w korytarzu obecnej DK17 i zakończy się w okolicach Dąbrowy Tomaszowskiej, gdzie połączy się obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego. 

Drogowcy chcą na tym odcinki wybudować  19 obiektów inżynierskich, w tym między innymi cztery estakady, cztery mosty, siedem wiaduktów, kładka dla pieszych oraz trzy przejścia dla zwierząt dużych i średnich.

Ten odcinek zrealizuje firma Kolin. Koszt inwestycji przekroczy 820 milionów złotych.

Drugi odcinek zbuduje Budimex

Odcinek Tomaszów Lubelski - Hrebenne będzie miał 17 i poł kilometra długości. Rozpocznie się za węzłem Tomaszów Lubelski Południe, gdzie trasa przetnie obecną drogę krajową i pobiegnie po jej zachodniej stronie. Ominie Lubyczę Królewską i dalej poprowadzona będzie w korytarzu obecnej DK17. Zakończenie odcinka zaplanowano na włączeniu do istniejącej obwodnicy Hrebennego. Planowanych jest 11 obiektów inżynierskich, w tym trzy estakady, most, pięć wiaduktów oraz dwa przejścia dla zwierząt.

Wykonawcą zadania o wartości prawie 600 milionów złotych będzie firma Budimex.

Droga S17

Droga ekspresowa S17 na odcinku Piaski - Hrebenne to ważny fragment całego ciągu S17: Warszawa - Lublin - Zamość - Tomaszów Lubelski - Hrebenne. To także droga międzynarodowa E372 prowadząca z Warszawy do Lwowa. Trasa ta będzie się łączyć na węźle Piaski Wschód z planowaną drogą ekspresową S12, a poprzez wybudowane odcinki S12 i S17 oraz istniejące węzły na obwodnicy Lublina, połączy się z drogą ekspresową S19, która na tym odcinku jest częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia. 

Cała S17 między Lublinem a Hrebennem będzie liczyć około 140 kilometrów. W tej chwili  na etapie prac przygotowawczych jest pięć odcinków S17 między Piaskami a Zamościem o łącznej długości 67 kilometrów.

Jeszcze w tym roku GDDKiA planuje ogłoszenie przetargów na realizację trzech z nich: Piaski - Łopiennik, Krasnystaw – Izbica oraz Izbica - Zamość Sitaniec. Dla pozostałych dwóch Łopiennik - Krasnystaw  oraz Zamość Sitaniec - Zamość Wschód toczy się procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej.

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk

Polecane

Wróć do strony głównej